Begrippenlijst

Logboek

Een logboek is een boekwerk, of tegenwoordig een onlinedocument, waarin gesprekken met medewerkers worden bijgehouden. In het logboek schrijf je alles op wat je met de medewerker bespreekt. Een medewerker kan dit zelf niet inzien, maar kan wel zijn of haar dossier opvragen. Als dit gebeurt, wordt het logboek wel zichtbaar voor de medewerkers.

Als een medewerker een vrije dag opvraagt, maar deze wordt afgewezen, kan je dit ook in het logboek vermelden. Waarom? Om te zien of de medewerker zichzelf dan op de desbetreffende dag ziekmeldt. Indien dit vaker voorkomt, ben je ervan op de hoogte en kan je op tijd aan de bel trekken.

Daarnaast kan je in het logboek ook benoemen dat je een medewerker met minuren extra diensten hebt aangeboden. Zo kan je hier altijd op terugvallen als hiernaar gevraagd wordt.

Relevantie van een logboek

Het vastleggen van gesprekken, afspraken en beloften is van groot belang. Als planner heb je veel aan je hoofd en spreek je met veel verschillende medewerkers. Het kan dan ook moeilijk zijn om te onthouden wat je met wie hebt besproken. Het bijhouden van een logboek is dan een fijn een geheugensteuntje.

Terug naar de begrippenlijst