Kenniscentrum

Grietje over haar opdracht als thuiszorgplanner en ondersteunend flexpoolcoördinator

Het werk van een thuiszorgplanner is vaak meer dan alleen het opzetten van het personeelsrooster. Naast het contact met medewerkers, cliënten en het management vervullen sommige planners ook de taak van leidinggevende of coördinator.  

Zo ook Grietje Visser. Naast de planning nam ze bij haar vorige opdracht ook gedeeltelijk de taak van flexpoolcoördinator op zich. We vroegen haar naar haar taken en ervaringen. 

Wat hield de opdracht in? 

“Via ThuiszorgPlanners werd ik een aantal maanden geleden gedetacheerd naar een kleinschalige en zelfstandige ouderenzorginstelling genaamd Sint Anna in Boxmeer. Hier was ik onder meer verantwoordelijk voor de intramurale planning, maar ook voor de planning van het extramurale team. Het bijzondere aan deze opdracht was dat ik het volledig vanuit huis deed. Ik woon zelf in Friesland en Boxmeer is zo’n tweeëneenhalf uur bij mij vandaan. Dat is niet te doen qua reistijd.” 

Wat waren jouw taken binnen Sint Anna? 

“Bij Sint Anna was ik samen met een andere planner verantwoordelijk voor de personeelsplanning. Naast de vaste teams hebben zij ook een flexpool. Het is de taak van de flexpoolcoördinator om met behulp van de flexpool de gaten in de planning op te vullen. De flexpoolcoördinator werkte drie dagen in de week. De andere twee dagen namen mijn collega-planner en ik de taken over.”  

Wat houdt het werk van een flexpoolcoördinator in? 

“Als flexpoolcoördinator ben je voornamelijk bezig met de ad hoc planning. Hoe je als roosterplanner zoveel mogelijk vooruit probeert te plannen, bekijk je als flexpoolcoördinator van dag tot dag welke diensten er open staan en hoe je deze kan opvullen. Bij Sint Anna begon elke dag met een dagstart. Alle teamleiders verzamelden zich op kantoor en ik sloot aan via Teams. We namen dan kort de stand van zaken door. Wie is er ziek? Zijn alle teams rond? Als planner is dit enorm handig. Zo kom je er nooit in de loop van de dag pas achter dat je personeel te kort komt.”  

ThuiszorgPlanners met hart voor de zorg

Hoe ervaarde je de opdracht volledig op afstand?  

“Hoewel het inwerken iets lastiger was, is het me uiteindelijk alles meegevallen. De eerste twee weken was even wennen. Aangezien ik niet op locatie was geweest, had ik geen idee hoe het huis er eigenlijk uitzag en had ik geen goed beeld van indeling van het huis. Gelukkig werd ik goed opgevangen en viel het me uiteindelijk reuze mee hoe moeilijk het contact via Teams was. Ik had totaal niet het gevoel dat er tweeëneenhalf uur afstand tussen zat.”

Waar sta je nu voor open? 

“Op het moment sta ik op een laag pitje door mijn zwangerschap. Ik heb een heel voldaan gevoel overgehouden aan mijn afgelopen opdracht bij Sint Anna. Ook heb ik meegemaakt dat een langeafstandsopdracht zonder face-to-face contact voor mij geen probleem is. Ik sta er dan ook voor open om in de toekomst nog eens op zo’n opdracht te worden ingezet!” 

Artikel geschreven door
Gerelateerd
Kenniscentrum