Kenniscentrum

Het planproces in de WMO-zorg

Van gemeenten wordt gevraagd om ervoor te zorgen dat mensen zo lang mogelijk thuis kunnen blijven wonen. Samen met de cliënt wordt een persoonlijk plan opgesteld om deze ondersteuning te realiseren. Dit kan variëren van huishoudelijke hulp, vervoer tot boodschappendienst.  
 
Waar moet je als planner rekening mee houden als je zoveel verschillende soorten ondersteuning biedt? Hoe hou je het overzicht? In deze blog gaan we in op het planproces in de WMO.

ThuiszorgPlanners met hart voor de zorg

Beschikbaarheid

Het planproces in de WMO-zorg start met het verzamelen en combineren van informatie. Zodra een nieuwe medewerker start, krijg je als planner alle informatie over deze medewerker. Denk aan het aantal contracturen, de vaste vrije dagen en vakantiedagen. Dit vormt samen de beschikbaarheidspuzzel van de medewerker.

Tip! Controleer deze beschikbaarheid iedere paar maanden. Het kan voorkomen dat er iets wijzigt. Een WMO-planning valt of staat met een goed ingevulde beschikbaarheid, aangezien daar de diensten bij worden gezocht.

Aanspraak

Een WMO-planning gaat in eerste instantie uit van de medewerker. Dit houdt in dat je de passende dienst bij de beschikbaarheid van de medewerker zoekt. Uiteindelijk moet elke cliënt natuurlijk passende zorg krijgen, maar meestal is een specifieke match tussen medewerker en cliënt niet per sé nodig. Het gaat namelijk vooral om een lichte vorm van zorgondersteuning. Cliënten vinden het over het algemeen juist wel plezierig om verschillende medewerkers te zien en te spreken.

Puzzelen in de software

Als planner in de WMO-zorg plan je gemiddeld zo’n 500 cliënten en 100 medewerkers in. Het softwaresysteem is essentieel om het overzicht te behouden. Want met zoveel cliënten en medewerkers heb je te maken met een heleboel verschillende wensen en voorkeuren! Bovendien hebben de cliënten allemaal weer een ander zorgpakket. Tel daar de reistijd bij op en je hebt alle ingrediënten voor een ingewikkelde puzzel. Zorg in ieder geval dat je gebruik maakt van alle mogelijkheden in de software.

ThuiszorgPlanners met hart voor de zorg

Pauzes

Hoewel het in de praktijk regelmatig voorkomt dat medewerkers geen pauze nemen, moet je dit als planner wel verwerken in het rooster. Hou hier rekening mee tijdens het opzetten van het rooster. Werkt een medewerker van 9.00 tot 17.00? Zorg dan dat er een half uur vrij is voor pauze.

Contact

Zoals bij eigenlijk elke planning, is het ook in de WMO-zorg belangrijk om te communiceren met de medewerker. Het kan de planning flink in de war brengen als de medewerker niet op de hoogte is van veranderingen. Als je als planner een dag van tevoren een dienst aanpast, voorkom je problemen door de betreffende medewerker even te bellen met deze mededeling.

Artikel geschreven door
Gerelateerd
Kenniscentrum