Kenniscentrum

Hoe zorg je als planner voor duurzame inzetbaarheid?

In de zorg wordt veel gevraagd van een medewerker, zowel fysiek als mentaal. Wist je dat zorgmedewerkers meer gebruik maken van de zorg dan gemiddeld? Dat kan je deels voorkomen door bij te dragen aan een fit en gelukkig team. Wat kun je als planner doen om zo goed mogelijk bij te dragen aan het welzijn van medewerkers?

Belang van duurzame inzetbaarheid

Werken in de zorg is een zwaar beroep. Denk alleen al aan de hoge werkdruk. Bij zorgmedewerkers die veel stress ervaren, moeite hebben met de werk-privébalans of door een andere reden weinig werkplezier hebben, ligt uitval op de loer. Voor de organisatie is een duurzame inzetbare medewerker ontzettend waardevol. Je wilt natuurlijk zoveel mogelijk personeel in goede gezondheid behouden!

Betekenis duurzame inzetbare medewerker

Duurzame inzetbare medewerkers zijn medewerkers die hun werkzaamheden zowel fysiek als mentaal goed aankunnen. Het zijn medewerkers die hun werk uitvoeren met energie en in staat zijn om dit ook in de toekomst te behouden. Belangrijk is dat de opdrachten en werkzaamheden haalbaar zijn, om de gezondheid en het welzijn van de medewerker te bewaken.

Het grijze gebied

In de zorgplanning is er een grijs gebied wanneer het aankomt op inzetbaarheid. Wat mag volgens de wetgeving nog nét wel, maar valt niet onder duurzame inzetbaarheid? Denk bijvoorbeeld aan nachtdiensten. Zo is het volgens de wetgeving legaal om een medewerker 5 nachtdiensten achter elkaar te laten draaien. Heb je weleens stilgestaan bij de gevolgen?

Denk ook aan de ambitieuze medewerkers. Zij willen graag veel uren maken, maar wanneer lopen ze tegen de muur? Dat kan soms lastig in te schatten zijn, al helemaal als je als planner verantwoordelijk bent voor de planning van een groot aantal medewerkers. Bespreek dit soort kwesties daarom ook met de teamleider.

Mentale tips

Als planner is het moeilijk beoordelen wat een persoon fysiek aankan. Nog moeilijker is het om de mentale gezondheid van een medewerker te peilen. Het aangeven van de mentale status is nu eenmaal een stuk lastiger dan de fysieke status. We geven je 3 tips.

1. Betrokkenheid
Betrokkenheid met de organisatie versterkt het positieve gevoel tussen de medewerker en de zorgorganisatie. Je houdt de medewerker betrokken door hem/haar inspraak te geven.  Luister naar de verhalen en meningen op de werkvloer. Wat vinden de medewerkers van hun werk? Hoe denken zij over de organisatie? Wanneer er knelpunten worden gedeeld, speel hier dan op in.

2. Creëer bewustzijn
Help je medewerkers met de bewustwording dat hun baan en hun taken van toegevoegde waarde zijn. Zorg er als planner voor dat de medewerker niet het gevoel krijgt dat hij of zij een nummertje is. Uiteindelijk zal het leiden tot meer voldoening bij de medewerker en dus tot een betere mentale gezondheid.

3. Persoonlijke ontwikkeling
Persoonlijke ontwikkeling draagt bij aan het zelfvertrouwen van medewerkers. Als medewerker wil je van toegevoegde waarde zijn en daar draagt groei en ontwikkeling aan bij. Denk hierbij niet alleen aan het promoten van vaktechnische cursussen en trainingen, maar ook opleidingen die te maken hebben met de persoonlijke ontwikkeling, zoals meditatie.

Artikel geschreven door
Gerelateerd
Kenniscentrum