In de huidige arbeidsmarkt is het van groot belang om je te onderscheiden om werknemers te boeien en binden. De uitstroom is momenteel namelijk groter dan de instroom. En daarom moet je als organisatie meer moeite doen om nieuwe collega’s te werven en ervoor zorgen dat je huidige medewerkers bij je organisatie blijven. Want het personeel dat je hebt is de basis van je organisatie en zij zijn je ambassadeurs en visitekaartje in het werkveld.
Maar hoe onderscheid je jezelf nu van alle andere organisaties en welke eigenschappen zorgen ervoor dat je als aantrekkelijke organisatie gezien wordt? Sieds Rienks, Sandra van der Knaap en Jim Heemskerk vertellen hier alles over in een webinar. Klik hier om het webinar terug te kijken.
Het is belangrijk dat medewerkers een grote mate van zelfstandigheid krijgen om hun werk en taken zelf in te vullen en uit te voeren. Dit zorgt voor werkgeluk. Wel moeten de werknemers dit in overleg met de cliënt doen en moet de cliënt hier ook akkoord op geven. Stel daarnaast duidelijke kaders, waarbinnen je aangeeft hoeveel er gewerkt moet worden en welke taken op welke dag uitgevoerd moeten worden.
Luister daarnaast ook naar de behoeften van je medewerkers en de cliënten, en stel elkaar hiervan op de hoogte. Zorg dat er samenspraak komt. Want zo blijven beide kanten tevreden en zal de continuïteit van de organisatie gewaarborgd worden.
Als medewerkers het gevoel hebben dat ze betekenisvol werk doen, zullen zij zich meer verbonden voelen met de organisatie. Zij hebben dan het gevoel dat hun werk ertoe doet en dit zorgt voor een gevoel van trots.
Door stakeholders wordt steeds meer erkend dat het werk binnen de WMO veel toegevoegde waarde heeft voor onder andere de gemeenschap, cliënten, familie/mantelzorgers en zorgverleners (wijkverpleging).
Families geven soms aan dat de huishoudelijke hulp aanvoelt als familie. Als zij hun (groot)ouders bijvoorbeeld niet begrijpen, kan de huishoudelijke hulp hier soms bij helpen. De reden hiervoor is dat deze op vaste momenten bij de cliënt komt en de cliënt zich daarom gesteund en verbonden voelt met de huishoudelijke hulp.
Als werkgever moet je de huishoudelijke hulpen het gevoel geven dat zij ook in een team werken. Dat is best lastig, omdat je medewerkers vrijwel altijd alleen werken en verder niemand uit het team zien tijdens werktijd.
Wat je kan doen is het starten van regelmatige overleggen, zodat zij toch het gevoel krijgen dat zij in teamverband werken. Daardoor wordt het voor hen ook makkelijker om in contact te komen met collega’s. Maar naast beter contact met collega’s kunnen medewerkers zo ook makkelijker contact leggen met leidinggevenden en laten weten wat er speelt op de werkvloer en waar eventuele knelpunten zitten.
Als een medewerker al voor een langere periode bij een cliënt over de vloer komt, dan kan een routine ontstaan en verdwijnt de uitdaging. Sommige medewerkers vinden dit niet erg, maar andere collega’s hebben liever constante uitdaging op hun werk.
Kijk dan of de medewerker een goede afwisseling heeft in cliënten en of er scholingsmogelijkheden zijn, zodat hij of zij ook andere werkzaamheden of een andere groep cliënten erbij kan krijgen.
Als je dit niet signaleert of aanbiedt, dan kan het voorkomen dat medewerkers een extra baan bij een particuliere organisatie gaan zoeken, zodat zij extra uren kunnen maken en de uitdaging krijgen waarnaar ze opzoek zijn.
Naast een gevarieerde groep cliënten of scholingsmogelijkheden kan je medewerkers ook afwisselende taken aanbieden. Zo kan je de huishoudelijke werkzaamheden combineren met schoonmaakwerkzaamheden of kantoorwerkzaamheden. Hierdoor breidt het takenpakket uit en zal de collega meer uitdaging ervaren.
Betaal altijd conform de cao en kijk daarbinnen of er nog mogelijkheden zijn voor aanvullende voorwaarden. Houdt als manager ook de ontwikkelingen in de maatschappij in de gaten en onderzoek de consequenties voor de organisatie. Vervolgens kan je dit voorleggen bij de gemeente. Dit kan er soms voor zorgen dat je een vergoeding van de gemeente krijgt, waardoor je je medewerkers ook de vergoeding kan geven waar ze recht op hebben.
Al deze factoren zullen ervoor zorgen dat je je goed onderscheidt van concurrenten, en je nieuwe en huidige medewerkers boeit en bindt. Neem de tijd om je in te lezen, een plan voor jouw organisatie op te stellen en uit te voeren en zorg dat je goed blijft communiceren.