Kenniscentrum

Hoe zorg je voor persoonsgerichte zorg in de WMO-planning

Specifieke zorg en ondersteuning, op specifieke tijden, door specifieke medewerkers, het zijn allemaal wensen waar jij als planner mee te maken krijgt. Persoonsgerichte zorg speelt een steeds grotere rol, ook in de WMO.

Wat houdt persoonsgerichte zorg in? En hoe vertaal je dit naar de planning? Janette Lagrand, planner in de WMO-zorg, vertelt over haar ervaringen over een opdracht.

Cliënt staat centraal

Persoonsgerichte zorg is afgestemd op iemands persoonlijke voorkeuren, wensen en behoeften. Wat heeft deze cliënt specifiek nodig om zo goed mogelijk geholpen te worden? Janette: “Het zit vaak in de kleine dingen. Sommige cliënten zijn bijvoorbeeld gebaat bij één vaste medewerker, waar anderen juist graag meerdere gezichten zien. En zo heeft de ene cliënt meer behoefte aan een gezellig praatje dan de ander. Persoonsgerichte zorg gaat om het meenemen van de specifieke wensen van de cliënt, los van de zorg die er geleverd moet worden.”

ThuiszorgPlanners met hart voor de zorg

Wat is belangrijk?

“Begin bij het begin. Welke soort hulp is er nodig en wat vindt de cliënt daarnaast nog meer belangrijk? Vaak is dit al besproken met de cliënt en eventueel met de familie of een mantelzorger. Zorg dat je als planner weet wat er besproken is. Doe eventueel navraag bij degene die dit gesprek heeft geleid. Als jij als planner niet op de hoogte bent van wat een cliënt belangrijk vindt, dan is het onmogelijk om dit door te voeren in de planning.”

Hart voor de zorg en de cliënt

Wensen van cliënten kunnen erg verschillen. Dat heeft Janette ook meegemaakt. “Het is makkelijker te realiseren dat er iedere dag rond hetzelfde tijdstip iemand langskomt, dan dat iedere dag dezelfde medewerker langs moet komen. In de WMO haalt de cliënt echt iemand in huis en het is daarom niet gek dat men een goed gevoel wil hebben bij een medewerker. Met de meeste wensen valt vaak rekening te houden in de planning, maar het is helaas niet altijd mogelijk.”

Zorgmedewerkers in de WMO zullen er wel alles aan doen om het cliënten naar hun zin te maken, merkt Janette. “Het valt mij op dat sommige medewerkers in de WMO-zorg echt door het vuur gaan voor hun cliënten. Zo geven ze soms zelfs een vakantiedag op om een dienst te draaien. Daarnaast hebben veel medewerkers een vaste vervanger. Dit is niet alleen voor de cliënt fijn, maar scheelt mij als planner ook puzzelen.”

Wat als het niet lukt? “Bel dan de cliënt even op en overleg de opties. Dan is de cliënt op de hoogte en staat hij of zij niet te wachten op een medewerker die niet komt. Het zijn niet de leukste telefoontjes maar het is voor de cliënt erg belangrijk om dit even persoonlijk te melden.”

Vraag terugkoppeling van medewerkers

Wensen en voorkeuren kunnen veranderen, maar als planner heb je hier in de praktijk weinig zicht op. “De terugkoppeling van de medewerker is daarom belangrijk om op de hoogte te blijven van de wensen van de cliënt. Blijf continu met de medewerker reflecteren en evalueren. Bespreek of de uitvoering van het zorgplan daadwerkelijk meehelpt aan een betere kwaliteit van leven voor de cliënt en of er dingen anders en/of beter kunnen”, aldus Janette.

Artikel geschreven door
Gerelateerd
Kenniscentrum