Kenniscentrum

Kwaliteiten van een goede planner

Een planner heeft een uiteenlopend pakket aan taken. Het is veel meer dan alleen ‘een rooster maken’. Zo heeft een planner ook een adviserende rol richting het management en biedt tegelijkertijd een luisterend oor richting de medewerker.  

We spraken Joyce Dielis, senior planner bij ThuiszorgPlanners en Tiffany Finsy, recruiter bij ThuiszorgPlanners over wat zij zien als kwaliteiten en competenties van goede planners in de thuiszorg.

ThuiszorgPlanners met hart voor de zorg

Signaleren, acteren en creatief denken

Bovenaan in het rijtje van kwaliteiten van een goede planner staat het actief signaleren van knelpunten en hier vervolgens op acteren. Joyce en Tiffany noemen woorden zoals ‘proactief’ en ‘vooruitkijkend’. Door problemen vroegtijdig op te merken, voorkom je dat je continu brandjes aan het blussen bent.

De kwaliteit ‘acteren’ heeft wel wat overeenkomsten met signaleren, maar heeft een belangrijk verschil: je komt in actie. Een acterende planner neemt initiatief en stapt op de medewerker of het management af als hij/zij iets nodig heeft.

Daarnaast is het belangrijk dat een planner creatief en resultaatgericht kan denken. Een goede planner ziet mogelijkheden en denkt in oplossingen in plaats van in problemen.

Communicatief vaardig

Tiffany ziet het als pré wanneer een goede planner ook nog sterke communicatieve skills heeft. “Een gedetacheerde planner heeft korte lijntjes met vrijwel iedereen. Denk aan je collega-planners, het management maar ook ThuiszorgPlanners zelf. Een communicatief vaardige planner behoudt dit contact goed en is gemakkelijk aanspreekbaar.”

Je eigen planning plannen

Het klinkt vanzelfsprekend, maar een vaardigheid die een planner natuurlijk moet hebben is ‘plannen’. Maar deze vaardigheid geldt ook voor het ordenen van de taken van een planner. Je onderhoudt met veel verschillende partijen contact en het is daarom van belang dat je alles goed op een rijtje hebt. “Het totaaloverzicht behouden is van groot belang”, vertelt Joyce. “Het is jouw taak als planner om niet alleen de losse factoren, maar vooral het geheel te overzien.”

Daarnaast is het volgens Tiffany ook essentieel om in dit geheel grenzen te kunnen stellen. “Als gedetacheerde planner ben je de spin in het web. Je bent bij zoveel partijen betrokken die allemaal wat van je willen. Het is daarom echt nodig dat je naar jezelf luistert en niet alles op je probeert te nemen.”

Evalueren en verbeteren

Kritisch zijn op jezelf is misschien niet een voor de hand liggende eigenschap van een goed functionerende planner. Toch leidt systematisch reflecteren tot een betere planning. Een goede planner is continu op zoek naar verbetering, zodat de volgende planning nog strakker is dan vorige.

ThuiszorgPlanners met hart voor de zorg

Stressbestendig

Wie stressbestendig is, behoudt het overzicht. Ook als er tijdsdruk ontstaat. Een planner krijgt soms veel voor zijn kiezen. De situatie overzien, ook als deze complex en moeilijk is, is niet voor iedereen weggelegd. Als planner is het belangrijk om het hoofd koel te houden en niet gelijk in paniek te schieten als een dienst niet gelijk kan worden opgevuld.

Ontwikkeling binnen TZP

Bij ThuiszorgPlanners willen we iedereen de kans geven om een goede planner te worden! De benodigde kennis en vaardigheden leren we je graag aan. Daarom biedt ThuiszorgPlanners alle nieuwe medewerkers een ontwikkelingstraject aan . Zo leer je in de eerste maanden onder meer over de verschillende softwaresystemen, de cao en de visie van ThuiszorgPlanners.

Artikel geschreven door
Gerelateerd
Kenniscentrum