In de thuiszorg zie je het veel gebeuren: het ontstaan van uren boven en onder de gemaakte contractafspraken. Denk hierbij aan medewerkers die ziek zijn en daardoor uren mislopen of collega’s die deze uren opvullen en juist meer werken. Deze uren worden ook wel ‘min- en plusuren’ genoemd. In het ideale scenario staan alle uren op nul, maar hoe kan je hier als planner aan bijdragen?
In het 48e ThuiszorgPlanners webinar vertelde senior planner Jim Heemskerk over deze min- en plusuren. Hoe ontstaan deze uren? Maar nog belangrijker: hoe voorkom je ze? In deze blog leggen we je uit wat jij als planner kan doen om te sturen op min- en plusuren.
Roosters op tijd uitbrengen
Als medewerkers in de plus of in de min staan, is het de bedoeling dat dit gecompenseerd wordt door extra te werken of door juist extra vrije dagen op te nemen. Met name voor het extra werken van de medewerkers met min-uren geldt dat hoe eerder je het rooster uitbrengt, des te meer mogelijkheid zij hebben om hier gehoor aan te geven. Als je dit heel kort van tevoren doet, hebben medewerkers al allerlei privé-afspraken gepland.
Uren maandelijks bewaken
Je kan als planner, maar ook als manager gemakkelijk denken: ‘het is het probleem van de medewerker’. En dat is het deels ook, maar je hebt daar zeker als planner wel een functierol in. Het valt nou eenmaal onder jouw takenpakket om de medewerker hierop te wijzen. Maar ook planningsgewijs is het handig om een oogje in het zeil te houden, mocht je nog krachten tekortkomen, dan kan je medewerkers met min-uren benaderen.
Rechten en plichten
Jim vertelde daarnaast ook nog over de diverse rechten en plichten van zowel de medewerker als de organisatie. Wist je bijvoorbeeld dat het een plicht van de organisatie is om de medewerker actief de kans te geven om zijn of haar min-uren in te halen? Als de medewerker te weinig is ingezet door toedoen van de werkgever worden de min-uren aan het einde van het jaar kwijtgescholden.