Kenniscentrum

Samenwerkingen als planner

Als planner sta je in contact met veel verschillende partijen. Denk aan het management, medewerkers, cliënten en HR. Goede samenwerkingen met hen is voor jou als planner van groot belang om je werk goed uit te kunnen voeren. Ook is het van belang dat ze jou als planner weten te vinden. In deze blog vertellen we je hoe je hiervoor kan zorgen.  

Samenwerken met het management 

Om je werk als planner goed te kunnen uitvoeren, is het belangrijk om alle informatie te hebben. Een deel van deze informatie kan je zelf vinden, maar een ander deel moet bij het management vandaan komen. Denk hierbij onder andere aan vakanties, verlofuren en ziekte-uren. Zorg ervoor dat je deze informatie op tijd en op de goede manier binnenkrijgt. Maak duidelijke afspraken met de manager en houd de informatie goed bij. 

Samenwerkingen als planner

Voor de overige informatie kan je een wekelijkse meeting met het management inplannen. Een half uur per week kan al voorkomen dat je achter de feiten aan loopt of dubbel werk doet. Om voorbereid deze meeting in te gaan, kan je van tevoren een lijstje maken met informatie die jij nodig hebt. Denk bijvoorbeeld aan: 

  • De bedbezetting 
  • Het verlopen van contracten van medewerkers 
  • Bezuinigingen die worden doorgevoerd 
  • Zieke medewerkers en het verloop hiervan 

Samenwerken met de medewerkers 

Als planner ben je niet vaak in dezelfde ruimte als medewerkers te vinden. Om goed contact met hen te onderhouden kan je af en toe de afdeling op lopen en een praatje maken. Hiermee geef je aan toegankelijk te zijn en komen de medewerkers sneller naar jou toe. 

Daarnaast geeft Jim, senior planner bij ThuiszorgPlanners, aan dat het bijwonen van een werkoverleg veel meerwaarde heeft. Medewerkers weten dan wie je bent en zien jou niet als een poppetje achter de computer of telefoon.  

Wat je juist niet moet doen is het instellen van spreekuren. Dit zorgt ervoor dat je minder toegankelijk wordt voor de medewerkers. Zij zullen minder snel naar je toekomen, bijvoorbeeld omdat ze tijdens jouw spreekuur druk zijn met cliënten of andere werkzaamheden.  

ThuiszorgPlanners met hart voor de zorg

Jouw rol als planner 

Naast een goede samenwerking met verschillende partijen is het ook belangrijk om te weten hoe je je als planner profileert. Denk hierbij aan wat jouw werkzaamheden zijn en wat er van je verwacht wordt.   

Per organisatie verschilt het welke taken en verantwoordelijkheden je hebt. Vooral als gedetacheerd planner is het belangrijk om jouw taken en verantwoordelijkheden goed met het management af te stemmen. Zo voorkom je dat je te veel gaat doen en taken aanneemt die niet bij jouw functieomschrijving horen.  

De rol van een planner wordt steeds belangrijker binnen een organisatie. Vaak weet je als één van de eerste hoeveel zorg er nodig is in de komende weken. Plan vooruit, deel deze inzichten met de manager en denk mee als er veranderingen plaats moeten vinden. Zo wordt jouw positie nog meer gewaardeerd.  

Met deze do’s en don’ts zorg je ervoor dat je als planner goede samenwerkingen hebt met de verschillende partijen en hoe je jezelf als planner kan profileren. Wil je meer weten over dit onderwerp? Kijk dan het webinar terug. Je vraagt de terugkijklink hier aan.  

Artikel geschreven door
Gerelateerd
Kenniscentrum