Kenniscentrum

Zo plan je complexe(re) WMO-zorg

In de zorg staat de cliënt centraal. Om zo goed mogelijk aan de zorgvraag te voldoen, wordt er in de WMO-zorg een beroep gedaan op diverse betrokkenen. Denk hierbij aan hulp in de huishouding en de taxiservice. Soms zijn er ook complexere cliënten die meer hulp nodig hebben.

Wat heeft dit voor gevolg op de planning en waar dien je extra rekening mee te houden?

ThuiszorgPlanners met hart voor de zorg

Soorten hulpvraag

Voor iedere cliënt wordt er, in samenwerking met een WMO-consulent, een persoonlijk plan opgesteld. Maatwerk is essentieel. In beginsel gaat het om begeleiding en dagbesteding om de cliënt zo lang mogelijk thuis te laten wonen. Soms zijn er complexere gevallen die meer nodig hebben dan enkel wat ondersteuning. Denk hierbij aan:

  • Psychische problemen
  • Agressiviteit
  • Dementie
  • Weerstand tegen zorghulp

Dit vergt als planner extra denkwerk. Zo moet je soms de gezondheidszorg of een psycholoog erbij betrekken. Bovendien is het als planner extra belangrijk om goed contact te houden met de medewerkers die bij de cliënt thuiskomen, zodat je weet wat er speelt en waar eventueel extra zorg moet worden verleend.

De geschikte medewerker

Bij complexere gevallen is het nog belangrijker dan gebruikelijk om een geschikte (ervaren) medewerker in te plannen. Ook kan het voor de ene cliënt prettig zijn als vaak dezelfde medewerker langskomt. Terwijl andere cliënten het juist plezierig vinden om elke keer een ander te zien en te spreken!

Het kan zijn dat je de perfecte medewerker aan een cliënt hebt gekoppeld, maar dat deze medewerker het toch niet alleen redt. Het waarborgen van de veiligheid van de medewerkers is cruciaal. Het kan daarom raadzaam zijn om twee medewerkers samen te laten gaan. Dit biedt ondersteuning, maar het geeft ook de mogelijkheid om samen te reflecteren.

Reflectie

Reflecteren is dé manier om de zorg aan te laten sluiten bij de behoeften van de cliënt. Cliënten worden beter begrepen en medewerkers kunnen sneller inspelen op behoeftes van de cliënt.

Bovendien wordt het werkplezier van de medewerker door goede reflectie vergroot, maar alleen als medewerkers snappen waarom ze het doen. In beginsel kan het voelen als een tijdsinvestering, maar al snel wordt duidelijk wat het oplevert. Reflectie zorgt ervoor dat cliënten zorg ontvangen die aansluit op hun behoeften. Deze tevreden cliënten zorgen uiteindelijk ook voor tevreden medewerkers.

Het is een van de beste methodes om te streven naar verbetering, zowel voor de cliënt, de medewerker, als de organisatie!

Artikel geschreven door
Gerelateerd
Kenniscentrum