Kenniscentrum

Thuiszorgplanner zijn, heb jij het in je?

Veel mensen denken: ‘plannen, dat kan ik wel’. Zo worden er vanuit een re-integratieproces vaak mensen zonder ervaring op de planning gezet. Maar plannen is een vak! Als thuiszorgplanner moet je een hoop kunnen overzien en komt er veel op je af.  

Heb jij het in je? In het afgelopen webinar vertelde Jim Heemskerk, senior planner, consultant en hoofdopleider bij ThuiszorgPlanners, over de competenties die belangrijk zijn voor het planvak. In deze blog zetten we ze kort voor je op een rij. 

ThuiszorgPlanners met hart voor de zorg

Je eigen werk goed kunnen plannen en organiseren 

Als planner is het een must om je eigen werk goed te kunnen plannen en organiseren. In een dynamische omgeving waarin zaken vaak last minute gewijzigd worden is het essentieel om het overzicht te bewaren. Daarnaast is het van belang om hoofd- en bijzaken te kunnen onderscheiden. Als planner ben je voortdurend bezig met bepalen welke zaken voorrang hebben en wat nog even kan wachten.  

Een tip van Jim: maak een to do list. Met een to do list kun je taken beter onthouden en prioriteiten in kaart brengen, maar ook successen vastleggen. Door dingen af te strepen wordt het gevoel dat je wat bereikt hebt benadrukt. 

Je fungeert als spin in het web 

Als thuiszorgplanner ben je een spin in het web. Je hebt contact met tal van mensen binnen maar ook buiten een organisatie. Het is hierbij van belang om snel te kunnen schakelen en om de belangen van verschillende partijen tegen elkaar af te kunnen wegen. Daarnaast is het essentieel om medewerkers te betrekken in het planningsproces.  

Meer lezen over de connectie met de medewerkers? In dit artikel geven we je tools voor het verbeteren van de teamcommunicatie. 

Je neemt initiatief 

Kansen signaleren en ernaar handelen is wat jij als planner in je mars moet hebben. Het gaat hierbij niet enkel om het blussen van kleine brandjes, maar ook om procesverbetering op de lange termijn. Neem als voorbeeld de oproep tot de vakantieplanning. Je kan wachten tot iemand uit het management de medewerkers oproept om hun vakantievoorkeuren door te geven, maar je kan hier als planner ook zelf achteraangaan. Jij bent immers degene die deze informatie het hardst nodig heeft. 

Je bent communicatief vaardig 

Als planner wil iedereen wat van je. De keuzes die je maakt in het voordeel van de een, gaan vaak ten koste van de ander. Je kunt het als planner dus niet altijd goed doen. Het is daarom essentieel dat je communicatief vaardig bent en jouw keuzes kenbaar durft te maken. Om er zeker van te zijn dat jouw boodschap goed overkomt, is het belangrijk om gebruik te maken van duidelijke taal. Probeer eventuele vervelende telefoontjes en mailtjes professioneel op te vatten. Het is niet op jou gericht, maar op jouw functie.   

Je bent stressbestendig 

Als planner moet je effectief zijn en blijven presteren, ook onder tijdsdruk. Valt er onverwachts een werknemer uit of heeft een klant plots andere wensen, dan is het jouw taak en verantwoordelijkheid om hierop te anticiperen en snel een oplossing te vinden.  

Je hebt een probleemoplossend vermogen 

 Als planner zie je als eerste waar een probleem ontstaat. Die problemen oplossen is lang niet altijd makkelijk. Als planner dien je niet alleen het klantbelang mee te nemen in de keuzes die je maakt, maar ook het bedrijfsmatig belang en het belang van de medewerkers. Nog belangrijker is de onderbouwing van jouw keuzes. Kun je uitleggen waarom je doet wat je doet, dan scheelt dat een hoop weerstand. 

ThuiszorgPlanners met hart voor de zorg

Meer uitleg over de competenties van een thuiszorgplanner? 

Wil je meer weten over de verschillende competenties? Vraag dan hier de terugkijklink aan van het webinar.

Artikel geschreven door
Gerelateerd
Kenniscentrum