Kenniscentrum

Hoe gebruik je je rooster- en plansysteem optimaal in de WMO?

Het door en door kennen van rooster- en plansystemen is cruciaal om goed je werk te kunnen doen als planner. Soms is dat makkelijker gezegd dan gedaan. Hoe gebruik je je rooster- en plansysteem optimaal in de WMO? En welke functies zijn er binnen Nedap Ons en wat doen deze?

Tijdens het 4e deel van de WMO-webinar reeks heeft Sandra van der Knaap hier alles over verteld. Klik hier om het webinar terug te kijken. In deze blog delen we de belangrijkste tips & tricks.

ThuiszorgPlanners met hart voor de zorg

QuickScan en conflicten

Eén van de belangrijke functies binnen Nedap Ons is QuickScan. Hier wordt aangegeven of informatie, zoals de zorg die je mag leveren en de ingeplande werkzaamheden, goed staan in het systeem. Via een gekleurd balkje wordt in één oogopslag duidelijk of de contracturen van een medewerker worden overschreden. Groen betekent goed, oranje laat zien dat je moet oppassen en rood geeft aan dat het is overschreden.

De functie conflicten lijkt hierop. Deze functie is een waarschuwingssysteem dat onder andere aangeeft of de cliënt nog wel een geldig legitimatiebewijs heeft, of er zorg geleverd mag worden en of dit gefactureerd kan worden.

Beschikbaarheid en afwezigheid

Als je werkt met Nedap Ons, dan wil je ook de functies beschikbaarheid en afwezigheid goed inzetten. Deze informatie is essentieel om fouten in de planning te voorkomen. Voor de medewerker gaat dit om vakantie- en verlofuren, ziekte-uren en de aanwezige werkuren met pauze zoals aangegeven in de cao. Voor cliënten gaat dit om de momenten waarop er iemand langs kan komen en afgezegde afspraken.

Notities en het logboek

De notities en het logboek worden regelmatig door elkaar gehaald. Het is als planner belangrijk om te weten wat het verschil is tussen deze twee functies. Zo mis je geen informatie meer, omdat het op de verkeerde plek staat.

Notities zijn handig voor de eerste filtering. Hierbij kan je bijvoorbeeld denken aan informatie zoals “client X heeft een hond”. Dan weet je direct dat je hier geen medewerker met een allergie of angst voor honden heen moet sturen. Ook kan je denken aan een cliënt die aangeeft dat hij wel of niet een bepaalde medewerker over de vloer wil hebben door bijvoorbeeld (on)tevredenheid.

In het logboek noteer je daarnaast alle gesprekken die zijn gehouden met de cliënt. Alle communicatie kan je zo gemakkelijk terugvinden.

Reistijd

Binnen de WMO speelt reistijd ook een belangrijke rol. Zorg dat het vervoermiddel per medewerker goed staat ingesteld. Maar ook hoe de reistijd verrekend zal worden vanuit de urenregistratie.

Nedap Ons geeft twee keuzes voor reistijdberekening. De eerste is over de weg. Dit wordt berekend via een satelliet en houdt de actuele reistijd bij. Hierbij worden files en opstoppingen ook meegerekend als het vervoermiddel op OV of op auto staat. De andere keuze is “reizen hemelsbreed.” Dit is vergelijkbaar met Google Maps. Hierbij wordt er gekeken naar het aantal kilometers van punt A naar B, zonder dat er rekening wordt gehouden met files en opstoppingen.

ThuiszorgPlanners met hart voor de zorg

Belastbaarheid van medewerkers

Als planner moet je tot slot rekening houden met de belastbaarheid van de medewerkers. Voor medewerkers met meer contracturen is het van belang om voldoende variatie te bieden in cliënten. Zo hebben zij een goede afwisseling tussen de mentaal en fysiek makkelijke en wat zwaardere cliënten. Ook kan je variatie bieden in werkzaamheden, zodat het werk uitdagend blijft voor de medewerker. Kijk hierbij wel naar de wensen en belangen van de medewerker.

Wil je meer weten over verschillende sneltoetsen of hoe deze functies eruit zien in Nedap Ons? Klik dan hier om het webinar terug te kijken.

Artikel geschreven door
Gerelateerd
Kenniscentrum