Als planner ben je de spil tussen de medewerker en de klant. Het is daarom van belang dat je gezond roostert en duidelijkheid schept voor de medewerkers. Maar hoe maak je gezonde roosters en wat kan jij als planner doen om de planning goed te organiseren?
In het 5e deel van de WMO-webinar reeks heeft Jim Heemskerk hier alles over verteld en heeft hij tips & tricks gegeven die jou als planner helpen. Klik hier om het webinar terug te kijken.
In de WMO is er sprake van de welbekende driehoek. Deze bestaat uit de gemeente, de zorgaanbieder en de perfecte match tussen cliënt en medewerker.
De gemeente stelt de indicatie op en stuurt deze naar de zorgaanbieder. Vanaf dat moment begint het werk voor jou als planner. Het is jouw taak om de perfecte match te maken tussen de cliënt en medewerker. Hiermee zorg jij dat er goede en passende zorg wordt geleverd.
De afwisseling van taken heeft te maken met de belastbaarheid van de medewerker. Als een cliënt veel cognitieve problemen heeft, kan het werk zwaar worden voor de medewerker, zowel lichamelijk als mentaal. Een afwisseling van de zorgzwaarte zorgt ervoor dat de belasting van de medewerker niet te veel wordt. Hierdoor blijven medewerkers ook tevreden en zal het ziekteverzuim niet oplopen.
Het is van belang dat de beschikbaarheid en afwezigheid per medewerker goed in het systeem staat. Hierbij kan je denken aan vakantie- en verlofuren, ziekte-uren en de werkuren met pauzes zoals in de cao staat beschreven. Dit geeft een stukje rust voor jezelf, maar ook voor de medewerker.
Er is in de WMO sprake van een grote groep medewerkers en het is daarom extra belangrijk om alles goed bij te houden in jouw plansysteem. Als je dit niet doet, bestaat de kans dat het fout gaat en je achter de feiten aanloopt. Dit zal er ook voor zorgen dat de cliënten later worden geïnformeerd over de zorg die zij krijgen en kunnen er klachten ontstaan. Dit sneeuwbaleffect wil je als planner voorkomen.
Bij sommige organisaties heeft ieder postcodegebied een eigen planbord. Dit is erg onoverzichtelijk, vooral als het maar om één of enkele cliënten per gebied gaat. Denk dus goed na over de inrichting van de borden in je plansysteem.
Probeer daarnaast ook flexibiliteit te vinden bij je medewerkers. Denk bijvoorbeeld aan het werken in clusters. Een cluster houdt in dat routes van verschillende teams worden samengevoegd, maar de teams zelf niet. Clusters zorgen over het algemeen wel voor meer reistijd, maar ga in gesprek met de medewerker en kijk samen naar mogelijke oplossingen. Denk bijvoorbeeld aan een reiskostenvergoeding.
Denk ook aan vooruit plannen. Dit zorgt voor meer rust en betere planningen. Hierdoor kan je een betere match maken en zullen cliënten vaker tevreden zijn. Helaas is niet alles vooruit te plannen, denk bijvoorbeeld aan ziekmeldingen. Wel kan je als je vooruit plant beter sturen op de uren van de beschikbare medewerkers. Zo weten zij ook waar ze aan toe zijn.
Daarnaast kan je cliënten ook beter en eerder informeren. Dit geeft hen ook rust en het zal voor jou als planner schelen in het aantal telefoontjes dat je krijgt.
Als je al deze punten meeneemt tijdens het maken van roosters, zal je merken dat je meer rust hebt en dat de tevredenheid van alle betrokkenen omhoog gaat.
Wil je de hele WMO-webinar reeks over hoe je je Huishoudelijke Hulp/WMO-bedrijf winstgevend kan maken terugkijken? Vraag hier de terugkijklink aan.