Wat maakt het plannen in de WMO-zorg zo uniek? De WMO onderscheidt zich door de emotionele band tussen cliënt en medewerker. Een medewerker die voor een cliënt door het vuur gaat is natuurlijk geweldig, ook voor jou als planner! Hoe ontstaat deze connectie en hoe kan je er als planner voor zorgen dat dit gouden duo dan ook bij elkaar blijft?
De huishoudelijke hulp is een hele regelmatige vorm van zorg. Gemiddeld komt er één keer per week een medewerker een aantal uur langs om te helpen in het huishouden. Dit kan variëren van het huis schoonmaken, de bedden opmaken, de ramen zemen of de was doen. Los van de manier van werken ontstaat de voorkeur voor een medewerker vaak doordat een medewerker ook echt voor langere tijd bij de cliënt in huis is. Bij de WMO draait het óók om dat leuk gesprekje tussen de cliënt en de medewerker tussendoor!
Dat medewerkers in de zorg er voldoening uit halen om voor anderen te zorgen is duidelijk. Maar er zitten natuurlijk altijd wat medewerkers bij die écht door het vuur gaan voor hun cliënten. Zo kennen wij een voorbeeld van medewerker die een uitgebreide brief achterliet voor de vervangende medewerker toen ze met vakantie ging. Anderen konden het niet over hun hart verkrijgen dat een cliënt geen WMO-zorg kreeg als er geen vervanging geregeld kon worden. Met als gevolg dat ze soms zelf tijdens hun vakantie die paar uurtjes kwamen werken.
In de ideale situatie kan jij als planner ervoor zorgen dat deze match in stand blijft. Het fijne is dat hier in de WMO vaak redelijk veel ruimte voor is. Daarnaast is het een idee om een vaste vervanger te regelen voor iedere medewerker. Zo is de cliënt op de hoogte wie er aan de deur staat als de vaste medewerker bijvoorbeeld met vakantie is.
Meer lezen over hoe je als planner kan zorgen voor persoonsgerichte zorg in de WMO? Lees dan hier verder.