Kenniscentrum

5 tips: verminderen van de administratieve last in de thuiszorg

Zorgmedewerkers willen het liefst zorg verlenen en geen formulieren invullen. Minder administratieve last in de thuiszorg betekent namelijk meer tijd voor de cliënt. En op dat vlak komen zorgmedewerkers al tijd tekort. Om de opkomende zorgkloof te kunnen bestrijden moet het zorgproces anders worden ingericht.  
 
In deze blog geven we je vijf tips hoe je als planner kan bijdragen aan het verminderen van de administratieve last voor zorgmedewerkers. 

Drastisch tekort aan zorgmedewerkers 

Veel zorgmedewerkers vinden dat ze de mooiste baan hebben die er bestaat. Toch is het aantal werkzame zorgmedewerkers op het moment te laag. Oorzaak hiervan is voornamelijk de hoge werkdruk. Dat leidt tot ziekteverzuim en weerhoudt men er bovendien van om voor het zorgvak te kiezen. Daarnaast worden mensen ouder. Deze vergrijzing houdt in dat mensen vaak voor een langere tijd zorg nodig hebben. Door deze grote zorgvraag kunnen we de beschikbare zorgmedewerkers dus beter gebruiken aan het bed, dan achter de computer. 

Zorgmedewerker

Tip 1: Uniforme afspraken over de aanvraag van verlof 

Dubbele handelingen in het administratieproces zijn een doorn in het oog. De aanvraag van verlof is zo’n administratieve taak waar veel tijd op kan worden bespaard. Geef als planner duidelijk aan hoe lang van tevoren een verlofaanvraag ingediend moet worden. Werk daarnaast met een verlofformulier. Losse mailtjes, briefjes of telefoontjes zijn vragen om moeilijkheden en geheid tijdsverspilling. 

Tip 2: Eenduidig beleid omtrent ziekmeldingen 

Ook voor ziekmeldingen geldt dat berichtjes per SMS, WhatsApp of e-mail gedoemd zijn om te verdwijnen. Als planner wil je zo snel mogelijk deze informatie tot je beschikking hebben, maar de eerst gebelde kan het wel eens vergeten om het aan jou door te geven. Voorkom verwarring door als regel te stellen dat medewerkers, nadat de zich bij de casemanager ziekgemeld hebben, ook altijd even telefonisch contact op nemen met jou als planner.  

Tip 3: Zorg dat het takenpakket voor iedereen duidelijk is 

De planner, de zorgmedewerker en de wijkverpleegkundige zijn elk verantwoordelijk voor een bepaald onderdeel van het primaire zorgproces. Echter zijn er ook overlappende taken, denk bijvoorbeeld aan het maken van een capaciteitsplanning. Zorg daarom dat overlappende taken tijdens het wekelijkse overleg naar voren komen. Zo blijft iedereen op de hoogte en voorkom je dubbel werk. 

Team

Tip 4: Maak collega’s bewust van de eerste zorgaanvraag 

Uit de praktijk blijkt dat zorgvragen niet altijd compleet en voorzien van de juiste informatie binnenkomen. Een goed begin is het halve werk. Als planner is dit niet per se iets wat bij jouw takenpakket hoort, maar je kan wel jouw collega’s hierop wijzen. Dat scheelt jou, en jouw collega’s verderop in het zorgproces een hoop werk.  

Tip 5: Denk mee over het inzetten van planinnovaties

Het inzetten van planinnovaties is een belangrijk onderdeel om de administratieve last te verminderen. Als planner weet je als geen ander wat er beter kan in het plansysteem. Hou jouw inzichten niet voor je, maar deel deze met de manager.  

Lees verder 

Het personeelstekort is iets wat al langer speelt. Naast het verminderen van de administratieve last is het stimuleren van nieuwe instroom van personeel ook onderdeel van de mogelijk oplossing. Lees hier verder over de inzet van leerlingen. 

Artikel geschreven door
Gerelateerd
Kenniscentrum