Kenniscentrum

De inzet van leerlingen: wanneer is het goede moment?

Leerlingen kunnen een goede toevoeging zijn aan het team. Het liefst wil je, helemaal in tijden van krapte, zoveel mogelijk leerlingen inzetten voor extra versterking. Als planner moet je echter wel in je achterhoofd houden dat deze leerlingen ook tijd kosten. De leerlingen hebben namelijk begeleiding nodig en mogen nog niet direct zelfstandig opereren. Joyce Dielis, senior planner bij ThuiszorgPlanners, geeft een aantal tips om in te schatten of het team klaar is voor nieuwe leerlingen.

Ontbreken van unanimiteit

Iedere zorginstelling stelt andere kaders op rondom de leerlingen en stagiaires. Er zijn (nog) geen bindende, landelijke afspraken wat betreft de rechten en plichten van deze leerlingen. Dat contrast merkt Joyce ook. “Organisaties gaan heel anders om met leerlingen. Zo laat de ene organisatie de leerlingen enorm vrij, wat soms leidt tot het uitvoeren van handelingen waarvoor zij nog niet bekwaam zijn. Bij andere organisaties wordt er juist goed meegekeken en regelmatig geëvalueerd. Dat kost tijd, maar leidt op de langere termijn wel tot betere zorg.”

ThuiszorgPlanners met hart voor de zorg

Is het team klaar voor nieuwe leerlingen? Doe de check!

Als planner ken je de medewerkers van het team en ben je op de hoogte van de beschikbaarheid. Je kan dus een goede inschatting maken of er daadwerkelijk ruimte is voor nieuwe leerlingen. Om een goede inschatting te maken, kan het volgens Joyce helpen om jezelf drie vragen te stellen:

 

1.     Is er voldoende tijd beschikbaar binnen het team om leerlingen te begeleiden?

Allereerst is het als planner belangrijk om te kijken naar de begeleiding die nodig is en de begeleiding die het team kan bieden. Het kost tijd om deze leerlingen te begeleiden. Is er een aanvraag voor drie nieuwe leerlingen? Dan heb je in principe ook drie begeleiders nodig die daarvoor kostbare tijd inleveren, waarin ze minder tot geen zorg kunnen bieden.

Tip! Het kan helpen om een overzicht te maken van de tijd die medewerkers per week kwijt zijn aan het begeleiden van een leerling.

2.     Is er genoeg deskundigheid aanwezig?

Een begeleider moet minimaal één niveau hoger hebben afgerond dan de opleiding waar de leerling voor leert. Er moet dus genoeg deskundigheid aanwezig zijn in het team om deze leerlingen goed te ondersteunen en begeleiden.

3.     Hoever zijn andere leerlingen in het team?

Vergeet ook niet de leerlingen die al op de werkvloer rondlopen! Kijk, voordat er een nieuwe leerling komt, hoever de andere leerlingen in het team zijn. Hou hierbij rekening met de verschillende leertrajecten. Een niveau 3 leerling die het traject doet voor verpleegkundige niveau 4, heeft in de meeste gevallen minder begeleiding nodig dan een niveau 2 leerling die voor een niveau 3 leert.

Probeer op tijd te signaleren

Het is essentieel dat er in de planning wat ruimte over is als je nieuwe leerlingen wilt verwelkomen. De komst van nieuwe leerlingen weet je als het goed is ruim van de tevoren. Als blijkt dat er een aantal langdurig zieken zijn binnen het team, geef dit dan op tijd aan bij de praktijkbegeleider. Maar dat is volgens Joyce ook precies het lastige: “Je kan niet in de toekomst kijken. Blijf daarom altijd communiceren met de praktijkbegeleider. In overleg is het vaak mogelijk om, ook op het laatste moment, een leerling in een ander team te plaatsen.”

 

Samen kom je verder

Bij personeelstekort toch gebruik maken van leerlingen zonder eerst veel tijd te moeten stoppen in het opleiden? Joyce raadt aan om hier afspraken over te maken met andere teams. “Laat leerlingen in tijden van tekort, eerst in het andere team even opstarten en wat ervaring opdoen. Op het moment dat ze zelfstandig op een route kunnen, kan diegene terug naar jouw team. Dit kan natuurlijk omgekeerd ook. Zo help je elkaar!”

 

 

ThuiszorgPlanners met hart voor de zorg
Planner worden?

De fijne kneepjes van het plannen leren?

En heb je al enige ervaring -of juist helemaal niet? Dan is onze interne opleiding iets voor jou!

Artikel geschreven door
Gerelateerd
Kenniscentrum