Kenniscentrum

De optimale routeplanning in de verzorging en de verpleging

Routeplanning is maatwerk. Meerdere factoren spelen een rol bij het maken van een route in de verzorging en verpleging. De kleinste elementen kunnen zorgen voor een efficiënte of een inefficiënte route.  

Jim gaf in het laatste webinar van 2021 tips en tricks over hoe je met behulp van ONS Nedap een goede routeplanning maakt. We zetten de belangrijkste tips voor je op een rij. 

ThuiszorgPlanners met hart voor de zorg

Start van een nieuwe route 

Als planner ben je verantwoordelijk voor de invoering van nieuwe routes voor je zorgcollega’s. In ONS Nedap moet je dan een aantal dingen invoeren, waaronder: 

  • Omschrijving 
  • Deskundigheid 
  • Vervoersmiddel

Als planner is het belangrijk dat je alles helder vastlegt. Wees bijvoorbeeld duidelijk in de deskundigheid. Maak er niet van: ‘niveau 2/3’, maar kies voor één niveau. De niveaus zijn er niet voor niets.  

Een correct ingevoerde en duidelijke route is essentieel voor de uitvoering ervan. Niet alleen voor de wijkverpleegkundige, maar ook voor de collega-planner die jouw taken misschien moet overnemen.  

Opties voor vervoer 

Sta altijd even stil bij de invoering van het vervoersmiddel. Dit is één van de belangrijkste factoren van de gehele planning, aangezien ONS Nedap met deze informatie de route berekent.  

Wist je dat de applicatiebeheerder het gemiddelde aantal kilometers per uur kan aanpassen in ONS Nedap? Midden in een drukke stad leg je waarschijnlijk minder kilometers af in een bepaalde tijd dan in een rustig buitengebied. 

Aan de slag in ONS Nedap 

Je nieuwe routes staan standaard in een rare volgorde als je ONS Nedap opent. De verschillende cliënten, maar ook andere routes, kan je gemakkelijk wisselen met de rechtermuisknop. Gelukkig onthoudt ONS Nedap deze veranderingen voor de toekomst.  

Om het overzicht te bewaren kan je een filter instellen. Dit is erg handig als je veel routes op je scherm hebt staan. De routes kan je bijvoorbeeld filteren op tijd. Dat geeft je de mogelijkheid om de ochtend-, middag- en avonddiensten los van elkaar te zien. Ook kan je filteren op de deskundigheid van de routes. 

Wist je dat je in ONS Nedap stagiaires of re-integrerende medewerkers kan toevoegen aan een bestaande route? Zo hoef je niet dezelfde route nogmaals te maken. 

ThuiszorgPlanners met hart voor de zorg

Signaleringen in het rooster 

ONS Nedap biedt geweldige ondersteuning met signaleringen. Zodra een kaartje of een naam rood wordt, gaat er bij Nedap (en hopelijk ook bij jou) een belletje rinkelen. Rood betekent namelijk dat er iets fout gaat. De oorzaak van het probleem kan je gemakkelijk achterhalen door er met je muis op te gaan staan. Het systeem geeft dan duidelijk aan wat je moet veranderen.  

Ook deze signaleringen kan je filteren. Het systeem kan je op de hoogte brengen van:  

  1. Signaleringen in het rooster –CAO en Arbeidstijdenwet
  2. Overlappende diensten
  3. Overkwalificatie
Artikel geschreven door
Gerelateerd
Kenniscentrum