Kenniscentrum

Aandachtspunten in ziekteproces van medewerkers in ouderenzorg

Uitval van een zieke medewerker in de ouderenzorg kan je niet voorspellen. Maar op het moment dat je een ziekmelding binnenkrijgt, moet je als planner wel gelijk actie ondernemen. Je voert de ziekte-uren in verschillende systemen in, zoekt een vervanger en bij langdurige ziekte bespreek je ook de voortgang met de medewerker. We bespreken met planner Karen de Vos de taken van een planner bij het ziekteproces van een medewerker.

ThuiszorgPlanners met hart voor de zorg

Systemen koppelen in ouderenzorg

In de meeste organisaties is het HRM-programma gekoppeld aan het plansysteem. Bij een eerdere opdracht van Karen in de ouderenzorg was dit AFAS. In AFAS staan alle medewerker-gerelateerde gegevens.

Ook de ziekte-uren moeten in dit systeem worden bijgehouden. Dit systeem is gekoppeld aan Nedap ONS, wat in teken staat van de planning. “Als planner moest ik de ziekte-uren in beide systemen invoeren. De invoering hiervan is geen hogere wiskunde, maar het is wel van groot belang dat het secuur wordt geregistreerd”, vertelt Karen.

Corona invoeren als ziekte-uren

Ziekte-uren hebben zowel invloed op de administratie van de medewerker als de planner. Zo krijgt de planner in Nedap een melding als een medewerker een bepaald aantal dagen ziek is geweest in een korte tijd. Er wordt dan aangemoedigd om in gesprek te gaan met deze medewerker.

Maar stel dat een medewerker in afwachting is van een coronatest, valt dat ook onder ziekte-uren? “Bij mijn vorige opdrachtgever speelde ze in op corona door een nieuwe, aparte registratie genaamd: ‘corona-uren’. Voor deze uren kreeg de medewerker dan wel een vergoeding, maar het viel niet gelijk onder ziekte-uren.”

Betrokkenheid en goede communicatie

Afhankelijk van de organisatie heeft de planner soms ook de taak van zorgcoördinator/ leidinggevende. In dat geval is de planner verantwoordelijk voor het oppakken van het ziekteverzuim en het gesprek te voeren met de medewerker. “Samen ga je kijken naar wat er moet gebeuren om terug aan het werk te gaan. Betrokkenheid en goede communicatie is erg belangrijk”, dus Karen.

Wist je dat je als planner invloed kan hebben op de duurzame inzetbaarheid van jouw collega’s? Lees hier hoe je dat doet.

ThuiszorgPlanners met hart voor de zorg

Belang van privacy bij ziekte

Als planner wil je het liefst dat een zieke medewerker zo snel mogelijk weer opgeknapt is. Betrokkenheid is bijna automatisme. Vanwege de privacywet mag je echter niet direct aan een medewerker vragen waar ze last van hebben. Dit is soms lastig heeft Karen gemerkt. “Je wil het liefst een medewerker zo goed mogelijk helpen, maar de bal ligt niet bij jou.”

Artikel geschreven door
Gerelateerd
Kenniscentrum