Kenniscentrum

Het dubio van grote contracten in de thuiszorg: continuïteit vs risico

Wist je dat grotere contracten in de zorg niet per se beter zijn? En wist je dat grote contracten grote invloed hebben op het planproces en de planning in de thuiszorg? We spraken hierover met thuiszorgplanner Karen de Vos. Zij vertelde ons alles over de verschillende contractgroottes en de gevolgen voor de planning.

De opkomst van grote contracten

Allereerst merkt Karen op dat er een groeiende trend is in het afsluiten van grote contracten in de zorg. Niet alleen komt de zorg veel handjes tekort, grote contracten zorgen voor continuïteit en bekende gezichten bij de cliënten. Medewerkers met veel uren zijn de bindende factoren van een zorgorganisatie. Toch zijn veel grote contracten niet altijd ideaal.

Het dubio van grote contracten in de thuiszorg: continuïteit vs risico

Moeilijkheidsgraad voor de planner

Uit ervaring weet Karen dat het voor planners behoorlijk uitdagend kan zijn om te werken met veel grote contracten, bijvoorbeeld die van 32 of 36 uur. “Vooral het waarborgen van een gezond rooster is lastig. Denk hierbij aan voldoende rusttijden en een evenwichtige verdeling van diensten, zodat niet dezelfde medewerker steeds bijvoorbeeld de avonddiensten heeft.”

Beschikbaarheid van zorgmedewerkers

Het plannen van grote contracten markeert de start van het roosterproces. Op dat moment is al een aanzienlijk deel van het rooster vastgelegd. Dit betekent dat er beperkte flexibiliteit overblijft. Het kloppend krijgen van een rooster van een zorgorganisatie of afdeling met veel grote contracten, vraagt dan ook extra aandacht.

“Er wordt vaker een beroep gedaan op de flexibiliteit van medewerkers. Je kunt niet altijd degenen met grote contracten in korte diensten plaatsen, omdat zij aan hun uren moeten komen. Echter kan het roostertechnisch niet altijd anders en is het draaien van een gebroken dienst soms de beste oplossing.”

Risicofactor

Contracten van 24-28 uur zijn volgens Karen de meest wenselijke grootte. Ze zorgen voor een continuïteit in beschikbare uren en brengen niet te veel risico met zich mee. In de zorgsector is het namelijk niet ongebruikelijk dat medewerkers af en toe uitvallen vanwege de zware aard van het werk.

“In het geval van veel grote contracten, bijvoorbeeld medewerkers die 36 uur per week werken en fysiek zwaar belast worden, kan dit voor kwetsbaarheid zorgen in het rooster. Bovendien hebben medewerkers met langere diensten en dus grotere contracten vaak meer expertise en verantwoordelijkheid. Wanneer zij uitvallen, zijn ze moeilijker te vervangen in vergelijking met medewerkers die kortere diensten draaien. De kortere diensten worden vaak ingevuld door helpenden of zorgondersteuners.”

Dubio in de zorg

Vanwege de aanzienlijke tekorten in de zorg lijkt het misschien verleidelijk om meer medewerkers grote contracten aan te bieden. Aan de andere kant breng je de organisatie hiermee in een kwetsbare positie.

Binnen de meeste zorgorganisaties zijn er wel een aantal medewerkers met een groot contract. Als planner is het dan ook verstandig om een extra oogje in het zeil te houden rondom het welzijn van deze medewerkers.

Het dubio van grote contracten in de thuiszorg: continuïteit vs risico

Meer over de personeelsplanning

De contractgrootte is een belangrijk aspect binnen de personeelsplanning. Het niveau van de zorgmedewerker speelt ook een grote rol. De verschillen in niveau zitten met name in het specialisme en de complexiteit van de zorg. Maar ook de bijkomende verantwoordelijkheden en taken zoals het leidinggeven verschillen per niveau. Welke verschillende gradaties zorgmedewerkers er zijn, lichten we toe in deze blog.

Artikel geschreven door
Gerelateerd
Kenniscentrum