Kenniscentrum

Het kantoorteam van ThuiszorgPlanners – De begeleiding

Planners worden bij ThuiszorgPlanners goed ingewerkt en begeleid. Het kantoorteam is een mooie manier om startende planners op gang te helpen. Gedurende twee maanden hebben senior planners en projectleiders Sandra van der Knaap en Jim Heemskerk een aantal beginnende planners begeleid op het centrale ThuiszorgPlanners kantoor in Amsterdam.  

In een korte blogreeks vertellen zowel de begeleiding als de startende planners over dit inwerktraject. In deze allereerste blog vroegen we Sandra naar haar ervaring als begeleider.

TZP - Rooster

Waarom is er een kantoorteam? 

“Het kantoorteam bestond bij aanvang uit vijf planners die op een opdracht zaten bij Aafje Hulpthuis in Barendrecht of bij Respect: wonen, zorg en welzijn in Den Haag. Jim en ik hebben voorheen beiden bij Aafje gewerkt. Door met elkaar op één kantoor te zitten, konden we de startende planners helpen om snel de gang van zaken te vertalen naar de praktijk. We weten hoe het roosterbeleid in elkaar zit, kennen de interne regelgeving en weten wie je kunt benaderen.  

Daarnaast woonden de beginnende kantoorteam-planners ver van hun opdrachtgever af. Het kantoor was dus tevens hun vaste werklocatie.” 

Wat zijn jullie taken als begeleiding? 

“Als begeleiding waren Jim en ik vooral in de beginfase intensief betrokken bij de planners. Denk aan paraat staan bij vraagstukken over het systeem en/of de werkwijze van de organisatie. Met name bij WMO-organisatie Aafje komen er wel eens rare dingen op het pad van de planners, aangezien ze veel klantcontact hebben. Voor Jim en mij de taak om de planners daarin te ondersteunen.” 

Hoe staat het er nu voor met het kantoorteam? 

“De planners hebben inmiddels zoveel ervaring opgebouwd dat het niet meer noodzakelijk is om centraal te werken. Maar een aantal vond het zo waardevol en gezellig samen dat ze zelf besloten om toch één à twee dagen per week naar kantoor te komen. Niet alleen om met elkaar te sparren, maar ook om de binding met collega’s te behouden. 

Graag willen Jim en ik in de toekomst meer beginnende planners op deze manier begeleiden. Het is afhankelijk van de opdracht of dit mogelijk is. De opdrachtgever moet ons namelijk voldoende informatie aanleveren om de planners op afstand te begeleiden. 

Heeft het kantoor meer functies? 

“Jazeker! Het kantoor is een vrije ruimte voor planners om te komen werken. Het is bijvoorbeeld niet voor iedereen mogelijk om thuis te werken in verband met kinderen. Maar ook voor de binding met ThuiszorgPlanners is het kantoor een perfecte plek. Inmiddels hebben we 150 planners in dienst, verspreid over het hele land. Door middel van de groepsapp heb je een hele achterban aan deskundigheid. 

Team

Bovendien is het kantoor een mooie toevoeging om de collegiale band te versterken en om elkaar te ondersteunen waar nodig. Ik raad dan ook alle planners aan om eens in de zoveel tijd een dagje op kantoor te komen werken.” 

Meer voor beginnende planners 

Bij ThuiszorgPlanners doen we er alles aan om nieuwe planners zo goed mogelijk klaar te stomen voor hun opdracht in het planvak. We bieden bijvoorbeeld ook een interne ontwikkeling aan. Weten wat dit precies inhoudt? Lees dan hier verder. 

Artikel geschreven door
Gerelateerd
Kenniscentrum