Kenniscentrum

Hoe draagt een toekomstplanning bij aan voorspelbaarheid in de WMO-zorg?

WMO is een redelijk voorspelbare zorgvorm. De planning in de WMO wordt daarom vaak gecombineerd met een toekomstplanning. Deze planning is bedoeld om de inzetbaarheid van medewerkers op de middellange termijn te voorspellen.

Hoe gaat zo’n toekomstplanning precies in zijn werk? In deze blog geven we antwoord op deze vraag. Ook kom je de voordelen van een toekomstplanning te weten. 

Hoe komt het dat WMO-zorg te voorspellen is?

In de WMO wordt er hulp en ondersteuning geregeld voor burgers, zodat zij zo lang mogelijk zelfstandig thuis kunnen wonen. Deze zorg is, in de meeste gevallen, niet complex. Uitzonderingen daargelaten. De indicaties en de zorgplannen worden bij een nieuwe aanvraag opgesteld door de gemeente. Aan de hand daarvan worden de zorgmedewerkers ingezet.

Daarnaast zijn er in de WMO-zorg weinig spoedklussen. Een paar dagen zonder verzorgende hulp is veel ingrijpender dan een paar dagen zonder WMO-zorg. Als je er als planner écht niet uitkomt qua inzetbaarheid van de medewerkers, is het in het uiterste geval mogelijk om de WMO-zorg tijdelijk uit te stellen in overleg met de gemeente en de cliënt.

Met welke factoren hou je rekening bij een toekomstplanning?

Een toekomstplanning in de WMO-zorg wordt gemiddeld zo’n 3-6 maanden vooruit gemaakt. Bij het maken van een toekomstplanning houdt de planner rekening met vergrijzing en de huidige wachtlijst. Daarnaast wordt ook de personeelsinzet meegenomen tijdens het plannen. Het percentage van langdurige zieken of verzuim, wordt opgesteld aan de hand van historische gegevens.

Natuurlijk kan je niet álles voorspellen. Er zijn altijd factoren waar weinig tot geen rekening mee gehouden kan worden. Denk bijvoorbeeld aan het beleid van de organisatie of veranderingen in de kosten van WMO-zorg.

ThuiszorgPlanners met hart voor de zorg

Wat zijn de voordelen van een toekomstplanning?

Een toekomstplanning zorgt ervoor dat de WMO-zorg goed te plannen valt. Als er bijvoorbeeld uit de toekomstplanning blijkt dat er een medewerkerstekort zal ontstaan, dan kan je hier tijdig op inspelen. Hierdoor hoef je belangrijke zaken minder adhoc te regelen. Een goede inschatting is niet alleen voordelig voor jou als planner, maar het zorgt er ook voor dat nieuwe aanvragen eerder in behandeling worden genomen en dat de werkdruk van medewerkers niet plots stijgt.

Ben je benieuwd geraakt naar het planproces in de WMO-zorg? Lees dan hier verder.

Artikel geschreven door
Gerelateerd
Kenniscentrum