Kenniscentrum

Ondergesneeuwd raken met taken als thuiszorgplanner, hoe ga je hiermee om?

Planner zijn in de thuiszorg is moeilijk en vraagt veel. Je moet de zorgdiensten regelen, de zorgverleners toewijzen en zorgen dat alles goed gaat voor de cliënten. Maar het kan gebeuren dat je ondergesneeuwd raakt met al deze taken.

In deze blog geven we je enkele tips hoe je het hoofd koel houdt.

Verschillende soorten taken

Naast je taken als het maken van de planning en het contact met het management, krijgt je als planner veel meer op je bord. Denk aan de standaard planvragen van medewerkers, zoals de aanvraag van vakantie of contractuele roostervragen. Maar ook de minder leuke berichten komen vaak bij jou, zoals de klachtberichten. Los van deze formele berichten komen er af en toe medewerkers of cliënten met een persoonlijk verhaal. Hou houd je dan het overzicht?

Prioriteiten stellen

Stel vanaf begin af aan prioriteiten. Identificeer de meest urgente taken en richt je daarop. Maak een lijst van alle taken die moeten worden gedaan en markeer degenen die onmiddellijke aandacht vereisen. Door prioriteiten te stellen, kun je de belangrijkste zaken eerst aanpakken en voorkomen dat je overweldigd raakt.

Ondergesneeuwd raken met taken als thuiszorgplanner, hoe ga je hiermee om?

Delegeer taken

Als thuiszorgplanner hoef je echt niet alle taken alleen uit te voeren. Geef sommige taken aan andere planners of aan het management, en laat medewerkers zelf zoveel mogelijk doen. Als je taken deelt, heb je minder werk en zorg je dat alles gedaan wordt zonder dat je zelf te moe wordt.

Tip! Probeer niet alles zelf te willen doen. Uiteindelijk zijn de managers eindverantwoordelijk en is het helemaal niet erg om niet alles zelf te regelen. Soms kan dat zelfs niet eens!

Gebruik hulpmiddelen

Maak gebruik van (technologische) hulpmiddelen zoals een digitale agenda en de mailfunctie om je taken te organiseren. Deze tools kunnen herinneringen instellen, afspraken bijhouden en de communicatie vergemakkelijken. Als je technologie slim gebruikt, kun je je werk beter doen en minder fouten maken.

Leer van ervaringen

Reflecteer regelmatig op je ervaringen en leer van zowel successen als uitdagingen. Wat werkte goed en wat kan worden verbeterd? Door continu te evalueren en aan te passen, kun je je aanpak verfijnen en effectiever worden in het plannen van thuiszorg.

Ondergesneeuwd raken met taken als thuiszorgplanner, hoe ga je hiermee om?

Zorg voor jezelf

Als thuiszorgplanner is het gemakkelijk om jezelf te verwaarlozen te midden van alle verantwoordelijkheden. Het is echter belangrijk om voor je eigen welzijn te zorgen. Neem regelmatig pauzes, krijg voldoende slaap en eet gezond. Als je gezond bent in je hoofd en lichaam, kun je beter omgaan met stress en je werk goed doen.

Zet je meldingen af en toe even uit

Last but not least, sluit je soms even af! Met de vele mailtjes en telefoontjes is het belangrijk om soms even alles uit te zetten om te voorkomen dat je continu wordt onderbroken. Dat maakt het mogelijk om je te focussen op één bepaalde taak. Sluit daarom bijvoorbeeld het laatste uurtje van je werkdag af zonder het beantwoorden van mailtjes en telefoontjes.

Artikel geschreven door
Gerelateerd
Kenniscentrum