Kenniscentrum

Optimalisatie van jouw teamcommunicatie binnen de thuiszorg

In de thuiszorg is effectieve communicatie de sleutel tot succes. Te vaak worden digitale boodschappen vertroebeld door onduidelijke communicatie. Met als gevolg: verkeerde interpretaties. In de thuiszorg, waar medewerkers vaak verspreid zijn in de wijk, is heldere en beknopte teamcommunicatie cruciaal. Kort maar krachtig. Maar hoe bereik je dit?

Tijdens het 61ste ThuiszorgPlanners webinar gaf Jim Heemskerk allerlei handige tips en tricks. De belangrijkste punten zetten we in deze blog voor je op een rij.

Wat is communicatie?

Communicatie is het proces van het overbrengen en ontvangen van informatie tussen mensen, groepen of organisatie. Het is een fundamentele menselijke activiteit die essentieel is voor begrijpen, samenwerken en sociale interactie.

Communicatie in de zorg kan plaatsvinden via verschillende kanalen, zoals:

  • Gesproken taal
  • Geschreven tekst
  • Non-verbale signalen
  • Visuele media
  • Digitale communicatiemiddelen

Bovendien bevat communicatie niet alleen de overdracht van informatie, maar ook het delen van ideeën, gevoelens, meningen en intenties.

Communicatie

Effectieve communicatie

Om effectieve communicatie te bereiken is het belangrijk om de boodschap duidelijk te formuleren. Gebruik de juiste kanalen en zorg dat de ontvanger de boodschap begrijpt zoals bedoeld door de zender. Het gaat ook om luisteren, begrijpen, reageren en feedback geven. Misverstanden, ruis of slechte communicatie leidt vaak tot verwarring, conflicten en inefficiëntie.

Chatfunctie binnen Nedap Ons

Om op de werkvloer in een volledig beveiligde omgeving te kunnen communiceren, is de chatfunctie van Nedap Ons een goede optie! Verstuurde berichten komen binnen op de telefoon van een medewerker of bij een groep medewerkers. De functie van een ‘massa bericht’ maakt het zelfs mogelijk om het hele team te informeren over de behoefte aan invulling van een dienst.

In de thuiszorg, waar medewerkers vaak met hun telefoon rondlopen om zorgplannen te lezen en rapportages te maken, is dit een effectieve communicatiemethode. De chatfunctie binnen Nedap zorgt voor de naleving van de cao. Medewerkers die vrij zijn hebben naar verwachting deze chat namelijk niet open staan.

Notities binnen Nedap Ons

Verspreid over verschillende delen van het systeem zijn er notitiemogelijkheden: op het niveau van de cliënt, de medewerker en zelfs op specifieke plankaartjes. Notities worden gebruikt om belangrijke details te vermelden zoals de aanwezigheid van huisdieren bij een cliënt. Het is belangrijk op te merken dat de notities geen kladblok zijn en je er niet alles in kwijt kan. Het opslaan van bijvoorbeeld een zorgplan in de notities kan riskant zijn, omdat veel mensen de notities in kunnen zien.

We raden aan om de notities regelmatig op te ruimen. Is een notitie maar tijdelijk relevant, voeg dan een einddatum toe.

Logboek binnen Nedap Ons

Stel, een medewerker meldt zich ziek en geeft aan later in de week terug te bellen. De meeste planners houden dit in hun achterhoofd, maar wat nu als je zelf als planner uitvalt? Het vergt weliswaar wat inspanning, maar het is absoluut de moeite waard om zulke aantekeningen in het logboek te zetten. Zo kan je elkaar gemakkelijk vervangen en het compenseert de noodzaak van uitgebreide overdrachtsmails bij uitval van een planner.

logboek

Meer tools voor het verbeteren van de teamcommunicatie

Ook tussen planners onderling draait het veel om communicatie. Juist als planner is het belangrijk om op de hoogte te zijn van de tools en de apps waarmee je het best kan communiceren. In deze blog leer je welke tools en apps het meest bijdragen aan de teamcommunicatie. Én welke voor- en nadelen deze hebben.

Artikel geschreven door
Gerelateerd
Kenniscentrum