Kenniscentrum

Roosteren met Nedap ONS: tips & tricks

Als je in de thuiszorg werkt, dan ken je Nedap ONS vast wel. Het is een veelgebruikt softwareprogramma voor de administratieve taken, zoals het maken van een rooster. In een webinar heeft Jim Heemskerk, senior planner en consultant in de zorg, uitleg gegeven over een aantal verschillende functies van Nedap. De belangrijkste tips en tricks hebben we voor je op een rijtje gezet.

Waarom Nedap?

Nedap is een handig systeem wat de administratieve taken van zorgprofessionals vereenvoudigt, waardoor er meer tijd voor de zorg overblijft. Met het programma kunnen planners een rooster van vier weken creëren, waarbij het programma als het ware meerekent met de deskundigheid, uren en vrije dagen.

Een aantal handige functies

Nedap is een relatief makkelijk programma om te gebruiken. Alhoewel er volgens Jim een aantal mogelijkheden en functies zijn die vaak over het hoofd worden gezien.

De publicatiedatum
Allereerst, de publicatiedatum, oftewel het zichtbaar maken van het rooster. Voorheen was het rooster voor medewerkers eindeloos zichtbaar, wat nog weleens voor verwarring of irritatie kon zorgen. De medeweker kon al naar het rooster kijken voordat de planner dit had gecontroleerd op eventuele aanpassingen. Tegenwoordig bestaat dus de mogelijkheid om een publicatiedatum in te stellen.

De flex-functie
Deze functie geeft de mogelijkheid om snel en makkelijk een openstaande dienst bij de flexwerkers uit te zetten. Wanneer je een dienst openstelt, krijgen de flexwerkers een mail ter notificatie. De flexwerkers kunnen daar vervolgens op inschrijven. Een bijkomende handigheid van Nedap is dat het programma een lijstje maakt van de inschrijvingen die het beste de dienst kunnen opvullen op basis van de plus- en minuren.

De zorg-cao
Een andere handigheid van Nedap is dat het programma rekening houdt met de cao. Zo geeft het systeem aan wanneer twee diensten voor een medewerker te kort achter elkaar zijn gepland. Ook kan je in het systeem makkelijk de roostervrije dagen invoeren en voor de leerlingen hun schooldagen. Deze medewerkers staan dan gelijk op ‘niet beschikbaar’ voor die diensten.

Het ‘kadertje’
Als laatste: het kadertje. Alles is in principe gewoon mogelijk in het systeem. Zo kan je bijvoorbeeld wel iemand op twee diensten heel kort achter elkaar zetten, maar het systeem geeft dan een kadertje om de dienst aan. Het kadertje is de signalering en betekent dat er iets niet goed zit en dat er dus wat veranderd moet worden.

Ontwikkelingen

De makers van Nedap zitten niet stil. Ze blijven het programma doorontwikkelen en de vragen van planners zo goed mogelijk verwerken. Zo komt er een functie om vakantie aan te vragen in het programma zelf. En Nedap is een ruilfunctie aan het inrichten.

Artikel geschreven door
Gerelateerd
Kenniscentrum