Kenniscentrum

Plannen binnen zelfsturende teams, is het haalbaar?

Een team dat zelf de verantwoordelijkheid heeft over de taken en het rooster. Dat klinkt als het ideale scenario, maar is dat wel zo? Wat zijn de voor- en nadelen van zelfsturende teams? En is een planner nog wel nodig als het team zelf de regie in handen heeft?  
 
In het 46e webinar van ThuiszorgPlanners vertelde we je er alles over. De belangrijkste punten zetten we in deze blog voor je op een rij. 

Wat zijn zelfsturende teams? 

Bij zelfsturende teams hebben de medewerkers de regie. De professionele autonomie van het team staat centraal en het team is gezamenlijk verantwoordelijk voor het eindresultaat. Het betekent een verschuiving van werkzaamheden en het team krijgt meer verantwoordelijkheden. Het team stemt met elkaar het rooster, de taken en de werkwijze af. 

Meer lezen over wat een zelfsturend team precies inhoudt? We bespreken het uitgebreider in dit artikel 

TZP - zelfsturende teams

Verschuiven van taken naar zelfsturende teams 

Zelfsturen houdt in dat de rollen en taken binnen het team verschuiven. Voor bepaalde taken zal dit geen enkel probleem zijn. Binnen de zorgsector kunnen de directe cliëntenzorg, het runnen van het huishouden en het doen van de bestellingen prima door verzorgenden worden gedaan. 

Aandachtspunten bij taken zelfsturende teams 

Echter kunnen niet alle taken zomaar door iedereen worden opgevangen. Het opstellen van het rooster is een vak apart en vraagt om specifieke competenties. Vroeger ging iemand die niet meer kon werken in het primaire proces “de planning wel even doen”. Tegenwoordig kan dat niet meer en komt er veel meer bij kijken. Het bewaken van de kosten, kwaliteit waarborgen, flexibiliteit opvangen, persoonlijke voorkeuren van medewerkers meewegen, regelgeving bewaken en dealen met de krapte op de arbeidsmarkt. Het hoort allemaal bij het takenpakket van een planner. 

TZP - overleg zelfsturende teams

Zelfroosteren vraagt veel tijd voor afstemming en overleg 

Vanuit ervaringen in de praktijk blijkt dat teams vaak veel tijd kwijt zijn met informeren, overleggen en besluiten over het planproces. Er gaat tijd zitten in het inventariseren van de wensen, het rond krijgen van de planning en het vullen van de gaten. En dat allemaal naast de “normale” taken van de medewerkers.  

Oorzaak hiervan is vaak een slechte voorbereiding. Een capaciteitsplan en een helder reactiestrategie bij verstoringen ontbreekt. Door alle afstemming hierover houden medewerkers minder tijd over voor hun primaire taak. 

Op tijd aan de bel trekken 

De consequenties van een slechte planning zijn groot. Wanneer een team langdurig te maken heeft met een slecht rooster zijn de gevolgen niet te overzien. Binnen een zelfsturend team is er niemand met een helikopter view, zoals een teamleider of planner. Het is dan ook de vraag of zelfsturende teams op tijd in de gaten hebben dan de planning fout loopt en budgetten worden overschreden. Zullen teams op tijd aan de bel trekken en ingrijpen? 

Ervaringen van de planners 

Tijdens het webinar werd er door planners met ervaring binnen een zelfsturend team gesproken over hun belevingen. Benieuwd naar hun verhalen? Vraag dan hier de terugkijklink aan van het webinar. 

Artikel geschreven door
Gerelateerd
Kenniscentrum