Kenniscentrum

Zo fiatteer je efficiënt en nauwkeurig uren in de thuiszorg in 6 stappen

Het correct fiatteren van uren in een thuiszorgorganisatie is erg belangrijk. Hiermee zorg je voor nauwkeurige facturatie én garandeer je een eerlijke beloning voor de medewerkers. Tijdens het afgelopen ThuiszorgPlanners webinar ging zorgprofessional Jim Heemskerk verder in op het fiatteerproces in de thuiszorg.

Hieronder bespreken we in zes stappen hoe de facturatie van een thuiszorgorganisatie eruit kan zien.

Stap 1. Het ontstaan van uren

De eerste stap in het fiatteringsproces is altijd het ontstaan van uren. De uren worden gegenereerd op basis van het rooster. Het rooster weerspiegelt de geplande diensten, maar in de thuiszorg verschilt het soms met de gewerkte uren. Afhankelijk van de zorgbehoeften van de cliënten zijn er kortere of langere diensten. Zorg ervoor dat de medewerkers deze afwijkingen goed registreren.

Zo fiatteer je efficiënt en nauwkeurig uren in de thuiszorg in 6 stappen

Stap 2. De medewerker controleert en corrigeert de registratie

Medewerkers zijn namelijk in de eerste plaats verantwoordelijk voor correcte urenregistraties. Ze moeten ervoor zorgen dat de geregistreerde uren overeenkomen met hun werkelijke inzet. Ook moeten ze rekening houden met deadlines voor het indienen van urenregistraties, bijvoorbeeld voor maandag 23.59 uur.

Stap 3. De planners/ wijkverpleegkundigen/ leidinggevenden kunnen de urenregistratie wijzigen

Na de deadline voor de medewerkers hebben planners, wijkverpleegkundigen en leidinggevenden de mogelijkheid om correcties aan te brengen in de urenregistraties. Dit gaat bijvoorbeeld over:

  • Uren toevoegen;
  • Uren wijzigen;
  • Uren verwijderen;
  • Reisdeclaraties aanpassen.
Zo fiatteer je efficiënt en nauwkeurig uren in de thuiszorg in 6 stappen

Stap 4. De leidinggevende controleert

Een belangrijk onderdeel van het fiatteringsproces is de controle door de leidinggevende. Het is belangrijk dat deze controle hiërarchisch gebeurt. De leidinggevenden controleren hierbij de uren van medewerkers uit andere teams. Zo voorkom je belangenconflicten.

Een tip van Jim is om niet alleen de leidinggevende, maar ook de planner te betrekken bij deze controle. De planner is namelijk vaak goed op de hoogte van wat er speelt binnen het team. Een goede samenwerking tussen de leidinggevende en de planner kan de nauwkeurigheid en efficiëntie van het fiatteringsproces vergroten.

Stap 5. Het fiatteren van de uren

De laatste stap van het fiatteringsproces is het daadwerkelijke goedkeuren van de uren. Dit gebeurt meestal wekelijks en wordt gedaan door de leidinggevende. Een week kan pas gefiatteerd worden als alle voorgaande weken zijn goedgekeurd.

In deze fase worden verschillende controles uitgevoerd om ervoor te zorgen dat de urenregistraties correct zijn. Hier let je op uitschieters bij reisdeclaraties en opvallende in vergelijking met het contract. Ook bekijk je afwezigheden van medewerkers en herken je medewerkers met opvallend veel mutaties.

Nadat de uren zijn gefiatteerd, worden wijzigingen alleen nog aangebracht door intercedenten of de langetermijnplanner. Fiatteer dus pas als je zeker weet dat de uren kloppen.

Stap 6. Facturatie en de verloning

De laatste fase van het proces is de daadwerkelijke facturatie en verloning. Deze taak wordt meestal uitgevoerd door de salarisadministratie of beheer. Het zorgt ervoor dat medewerkers op tijd worden betaald voor hun inzet en dat cliënten correct worden gefactureerd voor de verleende thuiszorgdiensten.

Meer weten over fiatteren in de thuiszorg?

Het fiatteren van uren in een thuiszorgorganisatie is een complex proces. Het vraagt nauwkeurigheid en samenwerking tussen medewerkers, planners, leidinggevenden en andere betrokkenen. Meer weten over uren fiatteren? Lees dan dit artikel en leer waar je op moet letten bij het fiatteren van uren.

Artikel geschreven door
Gerelateerd
Kenniscentrum