Alles in de maatschappij staat of valt met regels. Ook als planner in de zorg moet je rekening houden met wetgeving. In een webinar gaf Jim Heemskerk een aantal tips over de CAO & wetgeving die je niet over het hoofd moet zien. De belangrijkste tips hebben we voor je op een rijtje gezet.
Als planner ben je dé schakel tussen medewerkers en het management. Je collega’s hebben allemaal verschillende belangen en verzoeken, waardoor je soms zelf ook door de bomen het bos niet meer ziet. De app CAO VVT geeft een uitgebreid overzicht van de CAO in de zorg. Verwijs je collega’s naar deze app, dit scheelt jou een hoop vragen!
Iedere medewerker heeft het recht om één vrij dagdeel aan te geven, maar tegenwoordig houden de meeste werkgevers één hele vrije dag aan. Deze mag echter niet in het weekend vallen. Hier kan je natuurlijk wel zelf een draai aan geven. Een vaste groep die graag in het weekend wil werken, biedt mogelijkheid aan anderen om wel in het weekend vrij te zijn.
Een belangrijke regel is dat er minimaal 11 uur rusttijd tussen diensten moet zitten. Dit blijkt een lastige regel in de thuiszorg en de wet kanteling werktijden kan dan uitkomst bieden. Deze wet houdt in dat de rusttijd-regel maximaal één keer per week mag worden overtreden. Zo kan je bijvoorbeeld één keer per week wel een dagdienst inplannen na een avonddienst. Wil je meer weten over de Arbeidstijdenwet? Lees dan dit artikel.
Volgens de gezondheidsregels in de CAO mogen medewerkers niet meer dan vijf nachtdiensten achter elkaar draaien. Gevolgd door vijf vrije nachten. Vroeger, en nu ook nog heel af en toe, wordt er zeven nachten op en zeven nachten af gewerkt. Dit kan in overleg, maar niet bij nieuwe medewerkers.
Officieel mogen medewerkers, als je ze op hun vrije dag belt, zich beroepen op het recht dat ze op vrije dagen niet op contact hoeven reageren. Gelukkig nemen de meeste medewerkers dit niet zo nauw, maar weet dus dat ze zich officieel op dit recht mogen beroepen.
Een voordeel van de huidige digitale tijd is dat de meeste systemen rekening houden met de CAO. Als planner wordt je in Nedap geholpen doordat je een signaal krijgt als er bijvoorbeeld twee diensten te kort op elkaar zijn gepland. Maak goed gebruik van die meldingen!
Het lijken kleine aandachtspunten, maar als je het bij elkaar optelt is het wel iets waar je als planner rekening mee moet houden.