Kenniscentrum

Jouw 4 grootste planvragen beantwoord

Iedere twee weken houdt Thuiszorgplanners een lunchbijeenkomst, waarin we planners bijpraten over handige tips & tricks in het vak. Jim Heemskerk is een bekend gezicht in deze webinars en heeft in het laatste webinar alle planvragen van de deelnemers beantwoord.

Hoe kan je handiger werken? Met collega’s, in een planning of specifiek binnen Nedap? Wij beantwoorden in dit artikel 4 planvragen. Meer weten? Vraag dan hier de terugkijklink van het webinar aan.

ThuiszorgPlanners met hart voor de zorg

Hoe richt je een goede vakantieplanning in binnen Nedap?

Het vakantieoverzicht in Nedap mager. Hierin wordt alleen aangegeven hoeveel medewerkers afwezig zijn. Jim werkt vaak met kleuren en labels in het rooster. Je hebt een label ‘verlof’. Dan zie je gelijk wat er openstaat aan verlof. Dit is nu nog niet ideaal, maar het wordt beter. Nedap is namelijk functies voor vakantieplanning aan het toevoegen.

Is het wenselijk om in de thuiszorg ook de beschikbaarheid in te vullen?

Bij ‘diensten’ kan je de beschikbaarheid per medewerker invullen. Jim raadt dit niet aan. In WMO is dit een goede functie, want daar is het belangrijk om te weten wanneer medewerkers werken. In de zorg heeft iedereen recht op één vaste vrije dag per week en moeten zij verder flexibel werken. Als je dan de beschikbaarheid gaat invullen, wordt de planning onrustig. Jim draait het meestal om en vult die ene vaste vrije dag als afwezigheid in. Als er daarnaast (oude) afspraken zijn, dan kan je dit als notitie bij de medewerker toevoegen.

Is het wenselijk om stagiaires te roosteren en met welke autorisaties?

Stagiaires zijn in principe boventallig, dus eigenlijk mag je ze niet roosteren. Jim merkt ook op dat iedere organisatie daar weer anders mee omgaat. Sommige organisaties stellen: onze stagiaires zijn voor 50 procent inzetbaar. Kijk dus goed welke afspraken er zijn. Qua autorisaties zou Jim dit aanpassen naar het leerjaar en kennis.

Het rooster moet soms helemaal op zijn kop, omdat iemand naar de dokter moet of om een andere reden niet kan werken. Wat adviseer jij?

Welkom binnen de zorg. Dit is de grootste frustratie van iedere planner: roosters die op het laatste moment wijzigen. Het advies van Jim: overleg met de manager hoe je zulke acute wijzigingen zoveel mogelijk kan voorkomen. Als een manager toestemming geeft aan de medewerker om naar de dokter te gaan, dan moet je het oplossen.

Probeer daarnaast plotselinge wijzigingen in en door het team op te lossen. Maak het de verantwoording van de medewerker en vraag of hij/zij kan ruilen met een collega.

ThuiszorgPlanners met hart voor de zorg
Artikel geschreven door
Gerelateerd
Kenniscentrum