Kenniscentrum

4 gouden tips: plannen met Nedap ONS in huishoudelijke hulp

Als planner in de huishoudelijke hulp moet je met andere dingen rekening houden dan wanneer je een rooster maakt voor medewerkers op een vaste locatie. Denk bijvoorbeeld aan vervoer en reistijd. Nedap is een handig administratief systeem dat ook voor het plannen van de huishoudelijke hulp en WMO gebruikt kan worden. Jim Heemskerk van ThuiszorgPlanners geeft praktische tips over het werken met Nedap.

ThuiszorgPlanners met hart voor de zorg

1. Vergeet niet te loggen

Een verschil tussen het plannen van de huishoudelijke hulp / WMO en intramuraal is vooral het vervoer en de reistijd. Ook is het aantal medewerkers dat je als planner ter beschikking hebt vaak een stuk groter. Zorg daarom dat medewerkers loggen. Als zij noteren wat zij met een cliënt of medewerker afspreken, dan is iedereen te allen tijde op de hoogte.

2. Rode kaartjes

Nedap is gemaakt om blauw te zijn. Alle rode kaartjes, vakjes of signaleringen betekenen dus dat er ergens een fout is gemaakt. Bijvoorbeeld dat er iemand met een verkeerde deskundigheid is ingepland of dat de diensten te dicht op elkaar zijn gepland. Het perfecte rooster heeft dus enkel blauwe kaartjes.

3. Toon (mijn) geschiedenis

De functie ‘toon geschiedenis’ is volgens Jim een handige functie om misverstanden te voorkomen. Met deze functie kan je terug zien wat medewerkers zelf aan hun beschikbaarheid hebben veranderd. Stel dat een medewerker een avond van tevoren zijn beschikbaarheid voor de dag erna heeft aangepast, dan kan jij als planner aantonen wanneer dit veranderd is en dus discussie voorkomen.

Als planner in de huishoudelijke hulp ben je met de planning voor veel verschillende medewerkers tegelijk bezig. De functie ‘toon mijn geschiedenis’ is dus ook handig wanneer je zelf niet meer precies weet bij wie je bijvoorbeeld de beschikbaarheid recentelijk hebt aangepast.

4. De administratie

Als laatste: de administratie. Het hele systeem Nedap bouwt voort op een correcte administratie. Als de deskundigheid van een medewerker bijvoorbeeld niet goed is ingevoerd, dan krijg je bij het inplannen van sommige diensten een rode signalering. De medewerker is dan volgens het systeem niet bevoegd om de dienst te draaien. Ook als hij hier wel voor is opgeleid. Ook de hoeveelheid contracturen moet goed in het systeem staan. Plus- en min-uren worden anders verkeerd berekend. Wil je vertrouwen op het systeem? Hou dan de administratie goed bij!

ThuiszorgPlanners met hart voor de zorg
Artikel geschreven door
Gerelateerd
Kenniscentrum