Kenniscentrum

Zo maakt Nedap Ons jouw WMO-planning eenvoudiger

Een WMO-planning maken is veeleisend. Zo moet je rekening houden met beschikbaarheid van medewerkers, wensen van cliënten en daarnaast ook met de reistijd. Vraag je je ook af hoe dit beter, sneller en eenvoudiger kan?

In dit webinar gaf Jim Heemskerk, senior planner en consultant in de zorg, uitleg over een aantal handige tools in het veelgebruikte softwareprogramma Nedap Ons. De belangrijkste tips en tricks hebben we voor je op een rij gezet.

ThuiszorgPlanners met hart voor de zorg

Voor je begint

Controleer voor je begint met de WMO-planning altijd of er geen bijzonderheden zijn in de administratie van de medewerkers. Denk hierbij aan veranderingen in het contract en de deskundigheid. De juistheid hiervan is essentieel voor het maken van het rooster. Heeft de medewerker een contract van 32 uur, maar staat er maar 24 uur in het systeem? Dan is het gevolg dat je de medewerker veel te weinig inplant.

De gegevens die de HR-afdeling in de administratie invoert zijn leidend. Pas hier als planner niets in aan binnen de planomgeving. Merk je op dat er iets niet klopt? Bel of mail even en laat het als het nodig is rechtzetten door de HR-afdeling.

Reële reistijd

Wat het plannen in de WMO een stuk makkelijker maakt, is de optie ‘reistijd berekening over de weg’. In Nedap Ons heb je naast deze optie ook nog de mogelijkheid om de reistijd hemelsbreed te berekenen. De reistijd berekening over de weg is altijd accurater. Deze calculeert de tijd namelijk echt op basis van de route. Hierdoor hoef je als planner niet standaard een kwartier tussen de adressen te plannen. De precieze berekening doet Nedap namelijk voor je!

Beperk de notities

De tool ‘notitie’ is een handige functie in Nedap Ons, waarmee je eenvoudig een opmerking toevoegt aan een bepaalde dienst. Zo vermeld je bijvoorbeeld dat er een stagiaire meeloopt.

Tip: gebruik deze tool echt alleen voor bijzonderheden.

Algemene gegevens voer je in onder het kopje ‘administratie’. Zo kan je bijvoorbeeld de naam, het telefoonnummer en het adres van de contactpersoon hier invullen. Zo voorkom je dat er een (te) grote hoeveelheid informatie in de notitie staat, waardoor je de bijzondere opmerkingen over het hoofd ziet.

ThuiszorgPlanners met hart voor de zorg

Vaste medewerkers en vervangers

Een andere handige functie in Nedap Ons is ‘relaties’. In de WMO komt het veel voor dat cliënten voorkeur hebben voor een medewerker. In Nedap is het mogelijk om via het cliëntvenster een ‘relatie’ in te vullen, bijvoorbeeld wie de vaste relatie is van een cliënt. Daarnaast kan de applicatiebeheerder het ook mogelijk maken om een relatietype toe te voegen, bijvoorbeeld een vaste vervanger.

Je kunt ook complexere cliënten krijgen, waarbij sommige medewerkers niet kunnen of mogen komen. Ook dit kan je via de functie ‘relatie’ aangegeven met de benaming ‘niet inplannen’. In het rooster verschijnt dan een rood kaartje wanneer je deze medewerker toch op deze specifieke cliënt inplant.

Om deze voorkeuren voor alle cliënten in te vullen is veel werk. Maar je hebt er daarna veel profijt van met het maken van de planning. Je hoeft nu namelijk niet iedere keer opnieuw te checken wie er wel of niet gewenst is bij een cliënt.

ThuiszorgPlanners met hart voor de zorg

Meer tips en tricks?

Heb je wat gehad aan deze tips en wil je meer weten over het maken van een WMO-planning met behulp van Nedap ONS? Kijk dan ook dit webinar terug. In dit webinar geeft Jim nog meer tips en tricks met behulp van zijn eigen testomgeving in Nedap Ons. Lees ook deze en deze blog over de inzet van Nedap Ons.

Artikel geschreven door
Gerelateerd
Kenniscentrum