Het einde van het jaar nadert. Voordat je bij het kerstdiner aanschuift, is het belangrijk om het planjaar goed af te sluiten. De kernelementen van het plannen komen nog eens overduidelijk samen in de laatste fase van het jaar: samenwerking, communicatie en expertise.
Wat komt er voor een planner allemaal kijken bij de afsluiting van het planjaar? Jim Heemskerk vertelde er in het 49e ThuiszorgPlanners webinar alles over. De belangrijkste punten zetten we in dit artikel voor je op een rij.
Gesprek met het management
Samen met het management terugblikken op het afgelopen jaar en alvast vooruitkijken naar het komende jaar is een absolute must. Is de begroting veranderd? Dat kan bijvoorbeeld gevolgen hebben voor de inzet van externen het komende jaar. Is daarnaast de verwachting dat de zorgvraag af- of toeneemt? Zijn de doelstellingen van de organisatie veranderd? Allerlei belangrijke topics om het over te hebben.
Min- en plusuren
De maand december is daarnaast hét moment om medewerkers te wijzen op hun min- of plusuren. Zij hebben deze maand nog de tijd om deze uren te maken. In het vorige webinar gaf Jim tips over hoe je volgend jaar deze min- en plusuren kan voorkomen. Vraag hier de terugkijklink aan.
De thuiszorgplanning voor volgend jaar
Om goed aan het nieuwe (plan)jaar te beginnen, is het fijn om alvast wat dingen klaar te hebben liggen. Heb je bijvoorbeeld al een bruto-netto berekening gemaakt om te controleren of het basisrooster nog steeds up-to-date is?
Daarnaast hanteren de meeste organisaties en roosterhandboeken een deadline van half december om een beslissing te maken over de zomervakantie. Ga daarom alvast aan de slag met het in kaart brengen van de vakanties. Zo kan je op tijd puzzelen en waar nodig vakantiekrachten inschakelen.