Kenniscentrum

De perfecte route plannen in de wijkverpleging met Nedap ONS

Als planner in de wijkverpleging ben je vooral bezig met het zo efficiënt mogelijk maken van de routes. Zowel voor de medewerker, de cliënt, als de organisatie. Dat is soms best een uitdaging! Hoe kom je tot een perfecte route?

Jim Heemskerk heeft veel ervaring als planner in de zorg. In een webinar gaf hij, met behulp van het roostersysteem Nedap, een reeks tips voor het plannen in de wijkverpleging.

ThuiszorgPlanners met hart voor de zorg

Voor je begint

Op het dashboard, de startpagina van Nedap, staan twee functies die je volgens Jim regelmatig even moet checken. Als eerste de ‘conflicten’. Deze worden gegenereerd door de administratie. Het systeem herkent conflicten zoals dubbele personen of personen zonder koppeling.

Ook raadt Jim aan om minimaal 1 keer per week even een blik op de ‘quickscan’ te werpen. De quickscan is een handige tool voor jou als planner die iedere week bijhoudt wie van de cliënten er te veel of te weinig zorg heeft ontvangen. Met de quickscan zie je in één oogopslag wie wat meer zorg moet krijgen de komende week, en wie wat minder.

De perfecte route

Het is erg lastig om de ‘perfecte route’ te creëren. Zorgorganisaties streven naar een productiviteit van tenminste 80%. Dit is overdag meestal goed haalbaar. Het is niet gek dat het percentage van de avondroutes gemiddeld iets lager ligt. Dit aangezien de zorgvraag ’s avonds lager ligt dan overdag. De zorgmomenten sluiten daarom ’s avonds vaak minder goed op elkaar aan.

In Nedap is het erg handig om wat cijfers van je routes te bekijken. Zo zie je het percentage productiviteit, de min- of plus-tijd dat een route vergt en de reistijd. De perfecte route heeft een productiviteit van 100%, geen extra of te weinig tijd en geen reistijd. In de praktijk is dit natuurlijk niet mogelijk, maar het streven is hier wel naar.

Vaste route

Het behouden van vaste routes brengt een aantal voordelen met zich mee, zowel voor de medewerker, de cliënt als voor jou als planner.

  • De medewerker kent de cliënt en weet precies wat hij/zij wil.
  • Voor de cliënt is het prettig dat er een aantal vaste gezichten zijn en een vast aanspreekpunt.
  • Voor jou als planner is het vaak een kwestie van het rooster herhalen. Dit scheelt tijd en moeite.
ThuiszorgPlanners met hart voor de zorg
Artikel geschreven door
Gerelateerd
Kenniscentrum