Kenniscentrum

Van werkdruk naar werkgeluk in de thuiszorg

In de wereld van de thuiszorg speelt werkgeluk een cruciale rol. Het zorgen voor anderen kan zwaar zijn, maar met de juiste ondersteuning en aandacht floreren zorgmedewerkers in hun werk. Planner Patricia van Dijk begrijpt door haar jarenlange ervaring het belang van werkgeluk bij medewerkers als geen ander.

We vroegen Patricia waar werkgeluk volgens haar vanaf hangt en wat zij als planner doet om dit bij de medewerkers te stimuleren.

De kracht van zichtbaarheid

Begin dit jaar bood Patricia van Dijk een aantal weken ondersteuning bij woon- en zorgcentrum Humanitas in Deventer, waar ze zich bezighield met de planning van alle afdelingen. Haar belangrijkste advies om het werkgeluk van de zorgmedewerkers te bevorderen?

“Wees als planner zichtbaar. Het is essentieel om daadwerkelijk naar de afdeling te gaan, het probleem in het rooster uit te leggen en samen op zoek te gaan naar oplossingen. Op locatie is het veel gemakkelijker om in overeenstemming met medewerkers een dienst op te vullen, te delen of in te korten. Hoe meer uitleg, hoe meer begrip en hoe meer werkgeluk.”

ThuiszorgPlanners - Zichtbaar zijn

Werk in balans

Daarnaast is een ander zeer belangrijk aspect van werkgeluk volgens Patricia de balans tussen werk en privé. Ze begrijpt dat de medewerkers ook een leven buiten het werk hebben en ze probeert hier dan ook veel rekening mee te houden.

“Als een zorgmedewerker een dag vrij wil nemen voor iets speciaals, zoals een belangrijke familiegebeurtenis of een welverdiende pauze, probeer ik dit altijd te regelen door actief te gaan puzzelen.”

Persoonlijke aandacht

Patricia hecht grote waarde aan persoonlijke aandacht en begrijpt dat zorgmedewerkers niet alleen behoefte hebben aan een luisterend oor, maar ook aan iemand die bereid is om actie te ondernemen.

“Ik ken genoeg planners die ‘geen tijd hebben’ om net dat beetje extra aandacht te geven aan medewerkers. En dat is begrijpelijk, want je bent nu eenmaal erg druk. Maar dit zijn onderwerpen om tijd voor vrij te maken. Prioriteiten stellen! Een simpel gebaar zoals het sturen van een bosje bloemen na heftige privé-gebeurtenis kan al een wereld van verschil maken.”

Buiten het bereik van Patricia

Hoewel Patricia het nodige doet om het werkgeluk van haar team te vergroten, geeft ze aan dat er altijd aspecten zijn die buiten haar bereik liggen. Financiële erkenning en waardering zijn twee van die belangrijke aspecten. Hoewel ze deze kwesties niet direct kan beïnvloeden, maakt ze er een punt van om de zorgen en wensen van haar medewerkers te communiceren naar het management.

“Ik hoop dat het harde werk van deze zorgmedewerkers uiteindelijk nog meer erkend zal worden op verschillende niveaus.”

Hoe maak je jezelf kenbaar?

Jezelf als planner kenbaar maken is een belangrijk onderdeel van het bevorderen van het werkgeluk van medewerkers. Maar hoe doe je dit precies? Waar moet je op letten en hoe profileer je jezelf als planner? Je leest hier meer over dit onderwerp.

Artikel geschreven door
Gerelateerd
Kenniscentrum