Kenniscentrum

Zo draagt Carina Bösker haar financiële steentje bij als thuiszorgplanner

In de zorgwereld is een financiële inbreng niet het eerste waar je aan denkt als het gaat om een planner. Volgens thuiszorgplanner Carina Bösker is het wél mogelijk om je financiële steentje bij te dragen aan de zorgorganisatie waarvoor je werkt.

In deze blog vertellen we je meer over Carina’s werk en deelt ze tips om zelf als planner bewuster met geld kunt omgaan voor jouw organisatie.

Trainer on the job

Carina’s huidige opdracht speelt zich af bij thuiszorgorganisatie Aafje in Ridderkerk. In haar functie als ’trainer on the job’ begeleidt ze planners en roosteraars in zes verschillende thuiszorgteams. Daarnaast draagt ze zorg voor het maken van de nachtroosters.

Maar Carina’s rol gaat verder dan alleen het maken van roosters. Ook merkt ze verbeterpunten op en geeft ze deze inzichten door aan het management. Bijvoorbeeld op het gebied van het efficiënter indelen van routes. Daarnaast speelt Carina ook een rol in het beoordelen van de gemaakte basisroosters. Ze controleert of deze roosters voldoen aan de eisen van de cao en de arbeidstijdenwet. Tijdens deze uitdagende functie komt ze ook de nodige financiële aspecten tegen.

Zo draagt Carina Bösker haar financiële steentje bij als thuiszorgplanner

Vijf tips om jouw financiële steentje bij te dragen

Of je op financieel vlak wat kan doen voor jouw organisatie? Carina denkt van wel! Ze geeft vijf tips over hoe en waar je geld kan besparen voor jouw organisatie.

1. Juiste niveaus op de juiste routes

Een van de sleutels tot kostenbesparing in de thuiszorg is ervoor zorgen dat het juiste niveau van zorg wordt toegewezen aan de juiste route. Ervaren zorgverleners worden dan op routes geplaatst waar complexe zorg nodig is. Terwijl minder ervaren teamleden ingezet worden waar dit mogelijk is. Zowel de kwaliteit van zorg als de kosten worden zo in balans gehouden.

2. Breder kijken dan één team

Volgens Carina is de samenwerking en ondersteuning tussen verschillende thuiszorgteams erg belangrijk, ook wat kosten betreft. Elkaar helpen bij uitval door bijvoorbeeld ziekte draagt bij aan kostenbesparingen aangezien er geen dure, externe krachten hoeven worden ingezet op de dienst.

3. De indeling van de teams

Soms kun je met het indelen van de teams al kosten besparen. Het kan voorkomen dat bepaalde routes niet optimaal zijn ingedeeld, denk bijvoorbeeld aan te veel hoger opgeleide zorgverleners. Dit is niet per se iets waar je als planner verandering in kan brengen, maar je kan het wel ter sprake brengen bij het management. Een goede balans van zorgniveaus in het team draagt zeker bij aan het financiële plaatje.

4. Zelfredzaamheid van cliënten

Een interessant aspect wat kosten kan besparen is volgens Carina het bevorderen van de zelfredzaamheid van cliënten. Hoewel dit soms tegenstrijdig lijkt met het doel van thuiszorg, benadrukt Carina dat het belangrijk is om soms de gewoonten van de zorg te doorbreken en meer naar de zelfredzaamheid van cliënten te kijken. Dit kan leiden tot efficiëntere zorg en uiteindelijk dus tot kostenbesparingen.

5. Zorgpiek vermijden

Tot slot benadrukt Carina het belang van het verspreiden van zorg over de hele dag. In plaats van op de piekuren te concentreren zoals de ochtend, ziet ze voordelen in het verspreiden van de werkdruk over de dag. Hiermee voorkom je dat er regelmatig gebruikt moet worden gemaakt van externen krachten.

 

Zo draagt Carina Bösker haar financiële steentje bij als thuiszorgplanner

Meer over geld besparen als thuiszorgplanner

Heb je wat aan deze tips en wil je meer weten over het geld besparen als planner? Hennie Kreulen, senior planner en trainer bij ThuiszorgPlanners, vertelt je graag meer over haar manieren om als planner geld in het laatje te krijgen voor jouw organisatie. Benieuwd naar haar tips? Je leest ze hier.

Artikel geschreven door
Gerelateerd
Kenniscentrum