Kenniscentrum

Zo maak je een groeiroute in de thuiszorg

Wil je iedereen zorg bieden, ook als het gewenste plekje in de route nog niet vrij is? Een tijdelijke oplossing die niet ten koste gaat van de productiviteit van je thuiszorg-route? Dan is een groeiroute voor jou mogelijk een goede oplossing.

Na het lezen van deze blog weet je wat zo’n route is, welke voordelen het heeft en hoe je zelf een groeiroute maakt.

Wat is een groeiroute?

Een groeiroute is een separate route met cliënten uit verschillende teams. Het is een soort wachtlijst-route. Deze cliënten passen nog niet in je andere efficiënte routes en daarom parkeer je ze als het ware in de groeiroute. Dit kan bijvoorbeeld te maken hebben met een voorkeurstijd of een voorkeursmedewerker. Een cliënt blijft gemiddeld zo’n 1 á 2 weken in deze groeiroute. Daarna wordt degene overgeplaatst naar een vaste route.

Voordelen van een groeiroute

Een groeiroute is allereerst een manier om zorg te blijven bieden aan de cliënt. Dit gebeurt wel onder bepaalde voorwaarden. Het is voor de cliënt nog niet de ideale situatie, maar het voordeel is dat er in ieder geval zorg wordt geboden. Deze tijdelijke oplossing biedt garantie dat de wensen van de cliënt uiteindelijk wel vervuld worden. Als planner is het belangrijk om te laten weten dat je ermee bezig bent en dat, zodra er ruimte is, de cliënt het gewenste plekje kan opvullen.

Daarnaast bewaak je met een groeiroute de productiviteit van de huidige routes. Door niet te sleutelen aan goede, bestaande routes, voorkom je dat je productiviteit moet inleveren. Je geeft toe aan het feit dat één route minder productief is. Maar daardoor is het mogelijk om de rest van je routes in stand te houden.

Een bijkomend voordeel, voor jou als planner, is dat een groeiroute de nodige flexibiliteit creëert. Een groeiroute geeft de mogelijkheid om wat te schuiven en (nieuwe) cliënten tijdelijk aan deze groeiroute toe te voegen. Zo voorkom je dat een cliënt zonder zorg komt te zitten.

 

Groeiroute in 3 stappen

Stap 1. Opsporen van knelpunten in de route

Er zijn vaak twee redenen waarom een cliënt tijdelijk in een groeiroute wordt geplaatst. Dit kan komen doordat er nog geen plekje vrij is binnen een vaste route die aansluit op de wensen van de cliënt. Ook kan het toevoegen van een cliënt aan een bestaande route leiden tot het instorten van de productiviteit van deze route. Een reden hiervoor kan zijn dat het ver uit de route ligt, wat een medewerker veel reistijd kost.

Stap 2. Meest ‘ideale’ groeiroute opzetten

Besef je dat een groeiroute nooit een hele productieve route is. Ook de cliënt weet dat er nog niet aan alle wensen kan worden voldaan, maar dat dit van korte duur is. Schuiven binnen een groeiroute is dus wel enigszins mogelijk.

Stap 3. Verplaatsen naar een bestaande route

Het uiteindelijke doel is om alle cliënten een passende plek te geven in een bestaande, vaste route. Hou daarom goed overzicht van de voorkeuren van de cliënten binnen de groeiroute. Je kan hier dan gelijk op anticiperen wanneer er een passend plekje vrijkomt!

Webinar terugkijken

Meer weten over de routeplanning?

In het webinar geven we je nog meer tips voor het maken van een groeiroute en een efficiënte routeplanning. Kijk hier het webinar terug.

 

Artikel geschreven door
Gerelateerd
Kenniscentrum